Fackförbund.nu satsar på att bli Sveriges ledande sajt för att hitta rätt fack

Mycket har hänt sedan svenska arbetare gick ut i strejk för första gången 1855 och de första hjälpkassorna bildades. Idag finns det mängder av fackförbund för olika yrkeskategorier, och det kan vara svårt att veta vilket fackmedlemskap som är det rätta för en själv. Sajten Fackförbund.nu vill räta ut alla frågetecken och bli en ledande informationstjänst för allt som har med svenska fackförbund och fackföreningar att göra.

Många anledningar att vara med i facket

Omkring 70 procent av Sveriges arbetande befolkning är med i ett fackförbund. Idag finns det fackförbund som representerar alla typer av yrkesgrupper, som chefer, egenföretagare, tjänstemän och arbetare. Det finns även fackförbund som erbjuder stöd till studenter.

Fackets medlemmar får hjälp vid arbetsplatsrelaterade konflikter, genom rådgivning eller juridisk representation.

Facket arbetar även för att dess medlemmar ska få schyssta villkor vad beträffar löner, villkor, arbetssäkerhet, arbetstider och mycket mer.

Dessutom erbjuder många fackförbund inkomstgaranti eller inkomstförsärking, vilket är ett komplement till a-kassan som gör att den som blir arbetslös kan få ut en större ekonomisk ersättning.

Samlar mer än 50 olika fackförbund

Fackförbund.nu gör det genom sin sökfunktion enkelt att hitta vilket fackförbund som passar för olika yrken eller branscher. Genom en sökning på sitt yrke matchas det med de fackförbund som är lämpliga att ansluta sig till.

I databasen tillhandahålls information om fler än  50 olika fackförbund och över 8000 yrken.

För vissa yrkeskategorier finns det flera fackförbund att välja mellan, och då är det klokt att jämföra dessa mot varandra.

Olika fackförbund kan skilja sig åt både vad beträffar medlemskostnad samt vilka förmåner och fördelar som ett medlemskap ger.

Även för den som redan är med i ett fackförbund så finns det alltså goda anledningar att jämföra sitt nuvarande medlemskap med de alternativ som finns, för att säkerställa att man har de bästa villkoren.

Vanliga frågor, tips och artiklar

På den svenska arbetsmarknaden finns det idag flera olika typer av olika anställningsformer, och det medför större krav på svenska arbetstagare att informera sig för att inte riskera att utnyttjas på arbetsmarknaden. I Sverige sjunker antalet fackanslutna, inte minst bland unga och arbetare, samtidigt som fler jobb med otrygga anställningsvillkor har dykt upp.

Fackförbund.nu vill bidra till att den svenska arbetsmarknaden även i framtiden ska ha schyssta villkor och trygghet för arbetstagare, genom att erbjuda information, artiklar, tips och svar på vanliga frågor om anställningar och fackförbund.

Mer information om Fackförbund.nu

Fackförbund.nu Sveriges ledande informationstjänst om fackförbund. Med algoritmer matchas över 8000 yrken med relevanta fackförbund.

För mer information kontakta Fredrik Andersson info@fackforbund.nu

Offerförfrågningssajter underlättar valet av hantverkare för vårens renoveringar30.3.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

När den efterlängtade vårsolen äntligen tittar fram blottläggs även skavanker på husfasaden eller taket. Då är det dags att ta tag i de där renoveringsprojekten som fått vila under vinterhalvåret. För privatpersoner som vill anlita hantverkare krävs ofta både tid och kunskap för att kunna jämföra de olika utförarna på marknaden, och ofta hamnar de enskilda firmorna och mindre aktörerna på marknaden utanför. Företaget Enkla Media, som bland annat är aktiva inom konsumentupplysning på webben, vill nu underlätta både för företagare i renoveringsbranschen att få nya kunder och privatpersoner att hitta en skicklig utförare av renoveringstjänster, genom ett antal offertförfrågningssajter.