Fackklubben på Zara-butiken blir årets fackliga hjältar

Nu prisas kampen mot hyvlade kontrakt och splittrade arbetspass som ledde till en bättre arbetsmiljö för butikskollegorna.

Varje år delar LO ut priset Årets fackliga hjältedåd till en ung person eller grupp som gjort en betydande insats inom fackföreningsrörelsen. 2022 går priset till fackklubben på Zara-butiken i Väla, Helsingborg med Walla Dino, huvudskyddsombud och Mirela Velagic, klubbordförande.

Motiveringen lyder
"Walla Dino och Mirela Velagic har tillsammans med fackklubben på arbetsplatsen tagit kamp mot bristande bemanningsplanering och orimliga scheman. Anmälan som de gjort har bidragit till att Arbetsmiljöverket fått upp ögonen för ett omfattande psykosocialt arbetsmiljöproblem för anställda inom handeln.

Brister i bemanningsplanering är det arbetsmiljöproblem som återkommande rankas högst av Handels skyddsombud. Genom att systematiskt arbeta för att anställda ska kunna ha drägliga villkor har man visat på att motstånd mot försämringar lönar sig. Fackklubbens outtröttliga arbete för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön på sin arbetsplats inom detaljhandeln gör den till en välförtjänt mottagare av priset som facklig hjälte."

Hur känns det att bli utsedda till fackliga hjältar?

– Vi är tacksamma för all den uppmärksamhet och positiva feedback som vi fått, säger Walla Deeno och Mirela Velagic. Nu vill vi uppmana andra: tvivla inte på er själva, tro på förändring och ta kampen!

Årets fackliga hjältedåd är en utmärkelse som sedan år 2009 har delats ut till en grupp eller en person som har gjort en betydande insats inom facket det senaste året. Genom att lyfta fram specifika insatser vill priset inspirera fler unga att engagera sig och ta plats. Kriterier för utmärkelsen är att gruppen eller personen har varit aktiva inom något av LO-förbunden och är under 30 år. Vinnaren av priset tillkännages i samband med LO:s Ungforum, den 7 april.