"Facklig seger för bussförarna"

Arbetsmiljöverket stödjer nu Kommunals krav att de främre dörrarna på bussarna ska stängas. Det är en massiv facklig seger för bussförarna, anser Kommunal.

Arbetsmiljölagen är tydlig, det är arbetsgivarens ansvar att vidta alla åtgärder som behövs för att de anställda ska kunna utföra sitt arbete utan risk för sin hälsa. Detta bekräftas nu i de förelägganden som Arbetsmiljöverket ger vad gäller stängning av de främre dörrarna i bussarna. Arbetsmiljöverket delar uppenbarligen Kommunals syn.

- Att vägra stänga främre bussdörrarna, med hänvisning till inkomstbortfall, är horribelt. Mycket glädjande att Arbetsmiljöverket nu så tydligt visar att framdörrarna ska stängas. Det är en massiv facklig seger, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

- Uppenbart finns det huvudmän som behöver hotas med vite för att prioritera förarnas hälsa före intäktsbortfall under Corona-krisen. Just nu, när det görs enorma insatser för att minska smittspridningen i hela samhället, har det varit extra provocerande att möta den nonchalanta inställningen. Nu  utgår jag ifrån att varenda framdörr stängs, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30