"Facklig seger för bussförarna"

Arbetsmiljöverket stödjer nu Kommunals krav att de främre dörrarna på bussarna ska stängas. Det är en massiv facklig seger för bussförarna, anser Kommunal.

Arbetsmiljölagen är tydlig, det är arbetsgivarens ansvar att vidta alla åtgärder som behövs för att de anställda ska kunna utföra sitt arbete utan risk för sin hälsa. Detta bekräftas nu i de förelägganden som Arbetsmiljöverket ger vad gäller stängning av de främre dörrarna i bussarna. Arbetsmiljöverket delar uppenbarligen Kommunals syn.

- Att vägra stänga främre bussdörrarna, med hänvisning till inkomstbortfall, är horribelt. Mycket glädjande att Arbetsmiljöverket nu så tydligt visar att framdörrarna ska stängas. Det är en massiv facklig seger, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

- Uppenbart finns det huvudmän som behöver hotas med vite för att prioritera förarnas hälsa före intäktsbortfall under Corona-krisen. Just nu, när det görs enorma insatser för att minska smittspridningen i hela samhället, har det varit extra provocerande att möta den nonchalanta inställningen. Nu  utgår jag ifrån att varenda framdörr stängs, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30

Kommunal förhandlar om avskaffat karensavdrag2.10.2020 06:43:46 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har blixtbelyst det Kommunal sagt länge. Medlemmarnas yrkesskicklighet är avgörande för att hela Sverige ska fungera. Idag överlämnar Kommunal sina reviderade krav till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) inför förhandlingarna om arbetsmarknadens största avtal. - Vi kommer att köra stenhårt. Medlemmarna i Kommunal är yrkesskickliga samhällsbärare. Våra krav är inte bara högst rimliga, de är också helt nödvändiga, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin. Kommunals avtalsyrkanden är tydliga. Högre lön för alla medlemmar och en särskild satsning på yrkesutbildade inom välfärden. Arbetstiderna måste bli mer hållbara, och arbetstiden för nattarbetare ska förkortas. Dessutom kräver Kommunal retroaktiva löner och att karensavdraget avskaffas för samtliga medlemmar inom avtalsområdet. - Karensen är ett otyg på svensk arbetsmarknad. Ingen ska tvingas gå till jobbet trots sjukdom – eller straffas ekonomiskt för att man tar sitt ansvar och stannar hemma. Nu finns möjlighete