Fackliga krav ger chans till bättring – beslut om vårdval BUP uppskjutet

Införandet av vårdval inom den skånska barn- och ungdomspsykiatrin har blivit en hett omstridd fråga – personal, patientgrupper och regionens interna utredning avråder från att vådvalsutsätta BUP. Alliansen valde att trots detta gå vidare med förslaget – men stoppas nu av fackliga krav på central förhandling.

- Verksamheten behöver mer resurser och satsningar på personalen, inte kastas ut i en oförutsägbar vårdvalsprocess! säger Agneta Lenander, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Från Vänsterpartiets sida är förslaget om vårdval i sig helt galet, och att man heller inte lyssnar på varken personal, patienter eller regionens egen utredning med en så känslig och utsatt målgrupp är direkt fel, menar hon.

Beslutet skulle ha fattats på dagens möte med den regionala Hälso- och sjukvårdsnämnden. Nu skjuts beslutet preliminärt upp till nämndens nästa möte 6/2.

- Vi är glada att fackförbunden Kommunal och Akademikerrådet gått in och krävt central förhandling, det ger en chans dra tillbaka förslaget om vårdval. Vi hoppas att Alliansen kommer att ta ett nytt grepp om frågan innan nästa möte, ta till sig kritiken och fatta ett beslut som kan stärka verksamheten istället för att utsätta den och målgruppen för stora onödiga risker, avslutar Peter Ahlbom, representant för Vänsterpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Agneta LenanderLedamot i Regionfullmäktige (V), sjuksköterska, representant i HSN

Nej till förslag om säkerställd jämlik tillgång till vårdcentraler12.2.2020 15:25:58 CETPressmeddelande

Flertalet undersökningar har visat på risker med etableringsfrihet privata vårdcentraler. En av de tydligaste är att etablering främst sker i välmående områden. Det kan drabba områden i Skåne med sämre förutsättningar och högre risk för ohälsa. Vänsterpartiet la därför ett förslag om att kartlägga behoven av offentliga vårdcentraler – men får nej av Primärvårdsnämnden.