VisionVisionVision

Fackliga organisationer i Välfärdskommissionen: Mer krävs för att stärka välfärden

Idag presenterar Välfärdskommissionen sin slutredovisning som innehåller 29 förslag på åtgärder för att stärka kommuners och regioners förmåga att leverera välfärdstjänster av god kvalitet. De fackliga organisationer som ingått i kommissionen tycker att åtgärderna är en god början men efterlyser mer kraftfulla och långtgående reformer.

De åtgärder som presenteras handlar bland annat om digitalisering, styrning, kompetensförsörjning, arbetsmiljö och effektivt nyttjande av offentliga resurser.

En huvudfråga för de fackliga organisationerna i Välfärdskommissionen har varit att föra fram förslag till åtgärder för att förbättra villkoren och arbetsmiljön för de hundratusentals medlemmar som arbetar i välfärden. Personalens kompetens, förutsättningar, arbetsvillkor och arbetsmiljö är helt avgörande för välfärdstjänsternas kvalitet.

Som företrädare för de anställda i sektorn har facken mycket att bidra med i arbetet med välfärdens långsiktiga förutsättningar. En del av förslagen har vunnit gehör i kommissionen men för att få till en reell skillnad för välfärden och dess medarbetare krävs mer kraftfulla och långtgående reformer.

- TCO är positiva till att arbetet gett konkreta resultat, ett par exempel är stärkta generella bidrag till kommunsektorn och fler utbildningsplatser som är relevanta för välfärden. Vi har kommit en bit på vägen men det krävs betydligt mer för att stärka medarbetarnas förutsättningar att göra sina jobb. Det handlar framför allt om att säkra långsiktiga och stabila planeringsförutsättningar, en god arbetsmiljö och hållbar kompetensförsörjning, säger Veronica Magnusson, TCO:s representant och ordförande i Vision.

-  Kommunal ställde tidigt tydliga krav på vad Välfärdskommissionens arbete skulle leda till. Inte minst en uppvärdering av välfärdsarbetarna, en likvärdig välfärd och en digitalisering med förnuft. Jag kan konstatera att kommissionens arbete gör att vi kan ta kliv i rätt riktning. Men det kommer fortsatt kräva fler insatser innan vi når målet med en likvärdig välfärd i hela Sverige, säger Malin Ragnegård, LO:s representant och ordförande i Kommunal.

-  Saco har särskilt lyft att det behövs mer förebyggande arbete och minskad administration. Välfärdens akademiker måste kunna bedriva ett professionellt arbete. Det är bra att Välfärdskommissionen samlat parter och flertalet ministrar för mer helhetstänk och mindre stuprör. Men arbetet tar inte slut nu, utan det har bara börjat. Nu måste regeringen också ta tag i de stora frågorna om välfärdens finansiering och åtagande, säger Heike Erkers, Saco:s representant och ordförande i Akademikerförbundet SSR.

För ytterligare kommentarer kontakta förbundens presskontakter

Kommunal tfn: 010 - 442 71 30

Saco tfn: 070 - 918 64 31

Vision tfn: 076 - 141 73 21

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Skellefteå och Lycksele28.11.2022 08:52:36 CET | Pressmeddelande

Tisdag den 29 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Skellefteå och onsdag den 30 november besöker hon Lycksele. Under besöken kommer samtal vara om välfärdens utmaningar och lösningar och den kompetensförsörjning som behövs inom välfärden. Program för dagarna: Tisdag 29 november 10.00-11.30 Arbetsplatsbesök på Skellefteå Flygplats. Vi träffar Mikael Öhlund ordförande för Vision Skellefteå Airport och Robert Lindberg VD för Skellefteå Airport. Rundvandring på flygplatsen och samtal om elektrifieringen, elflygplan och den expansiva fasen som de befinner sig i. 13.00-13.30 Skellefteå Kommun – träff med förhandlingschef, personalchef och kommunalråd om kompetensförsörjning. Samtal om de utmaningar som finns kopplat till kompetensförsörjning i kommunen. Det finns idag ca 2.200 arbetstillfällen som kommer behöva fyllas som berör Visions medlemmar. För chefer är bemanningen en jättestor fråga och det är konkurrens om arbetskraften med den gröna industrietableringen. S