Faduma, 31, förverkligar barns drömmar – nu får hon pris av Svenska hjältar

Läraren Faduma Mohamed, 31, såg barnens skam och bestämde sig för att försöka hjälpa. På Svenska hjältar-galan den 17 december utses hon till Årets Eldsjäl för sitt viktiga arbete för barn i ekonomisk utsatthet.

Faduma Mohamed med gul huvudbonad här tillsammans med unga volontärerna Kerstho Sanogo, Lina El Abidou och Ebrahim Taal i Bredäng. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet

År 2016 arbetade Faduma Mohamed på fritidsgårdar runt om i Stockholm. Då upptäckte hon att ungdomarna ville syssla med någonting på fritiden. Men i vissa fall begränsade familjens svåra ekonomi dem, vilket ledde till att ungdomarna hamnade på fel spår i livet.
– Jag tycker att det är orättvist att en del har det så så svårt och grubblar över hur loven och framtiden kommer att se ut, säger Faduma i tv-inslaget.

Hon ville på något sätt förändra situationen. Hösten det året gjorde hon slag i saken och grundade Unga själar. Den ideella föreningen riktar sig till personer mellan 7 och 18 år. Syftet att förverkliga ekonomiskt utsatta barn och ungdomars önskedrömmar.
– Att barn själva är medvetna om att de inte har det som andra har bygger upp en skam. Många barn och ungdomar behöver hjälp, människor som stöttar ekonomiskt och på andra sätt, säger Faduma.

Önskedrömmarna uppfylls om de är genomförbara, vilket de ofta är. Inte sällan handlar det nämligen om små saker som andra tar för givet.

– Det kan vara busskort, gympaskor, studentmössa, fotbollsavgiften eller att gå på Gröna lund som önskas, säger Faduma.

Förutom de runt 100 önskedrömmarna som har förverkligats sedan starten 2016 har Unga själar även ordnat mer allmänna sammankomster. Till exempel fotbollsturneringar, tjejhäng och dansklasser. I slutet av oktober var exempelvis 48 barn på bio i Hornstull i Stockholm.

Nu hyllas Faduma Mohamed för sina viktiga insatser. På Svenska hjältar-galan som sänds på Aftonbladet och TV3 den 17 december klockan 20.00 tar hon emot priset "Årets eldsjäl".

Juryns motivering:

Faduma är en hjälte för att hon startat Unga Själar. En förening som kämpar mot barnfattigdom och för att alla barn och ungdomar ska få en meningsfull fritid oavsett ekonomiska förutsättninga.

Helena Mastberg, chef Svenska Hjältar, Aftonbladet. Tel: 076-772 63 30. E-post: helena.mastberg@aftonbladet.se.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Om Aftonbladet Svenska hjältar:
Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007. Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet. Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3. Svenska hjältars jury 2020 består av: Prinsessan Sofia, Janne Andersson, Morgan Alling, överbefälhavare Micael Bydén, ärkebiskop Antje Jackelén, Margaux Dietz, Kodjo Akolor, Marika Carlsson, Shima Niavarani, och ordföranden Kristin Kaspersen.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.