Fahlin, Nilsson, Eklund, Ludvigsson och Ahlsson åker till EM i München

Den svenska truppen till EM i München består av fem cyklister, tre damer och två herrar. Förbundskaptenen Lucas Persson tycker att det finns flera intressanta EM-starter för landsväg landslag som har 14, 17 och 21 augusti som tävlingsdagar.
Emilia Fahlin är tillbaka på mästerskapsscenen, här i samspråk med förbundskaptenen Lucas Persson efter SM-silvret. Foto: Svenska Cykelförbundet

Låt oss börja med att redovisa EM-truppen i elitklasserna, junior- ochg U23-EM är redan avgjort tidigare i sommar i Portugal.

Damer: Emilia Fahlin (linje), Hanna Nilsson (linje) och Nathalie Eklund (tempo och linje).
Herrar: Tobias Ludvigsson (linje) och Jacob Ahlsson (tempo).

Nathalie Eklund har visat form på sistone med placeringarna 3, 2, 1 när hon totalsegrade i Tour of Uppsala och var även med förstaklungan ända till målet när hon slutade på plats 20 i Vårgårdas World Tour-lopp i söndags. Eklund är den enda i den svenska truppen som dubblerar TT och linje.

"Nathalie har ju kört väldigt bra på sistone, både i Tour och Uppsala och så körde hon faktiskt väldigt bra även i Vårgårda. Eklund gjorde det också väldigt bra när hon vann SM i tempo så det ska bli spännande att se hur långt det räcker här. Förra året var hon ju elva på EM, så vi hoppas på en topp tio där”, säger förbundskaptenen Lucas Persson.

Hanna Nilsson vann också en etapp i Uppsala, vurpade och bröt i Vårgårda men finns med i EM-laget. Emilia Fahlin visade där återigen att hon är tillbaka på allvar när det blev ensiffrigt i den spurten och kändes nu rätt given. Så här säger Lucas Persson om ett intressant damlag, trots att Julia Borgström som körde U23-EM inte kan vara med.

Hanna Nilsson vann också en etapp i Uppsala, vurpade och bröt i Vårgårda men finns med i EM-laget. Emilia Fahlin visade där återigen att hon är tillbaka på allvar när det blev ensiffrigt efter den spurten och kändes nu rätt given.

Hanna Nilsson vann också en etapp i Uppsala, vurpade och bröt i Vårgårda men finns med i EM-laget. Emilia Fahlin visade där återigen att hon är tillbaka på allvar när det blev ensiffrigt efter den spurten.

"Emilia kör bättre och bättre och är sugen på att köra mästerskap igen så även det är en intressant och spännande start. Jag har pratat med Hanna Nilsson är efter vurpan i Vårgårda och hon är redo för EM", säger Lucas Persson.

Det blir alltså bara blir en herråkare i linjeloppet i form av FDJ-proffset Tobias Ludvigsson, som körde Girot och sedan bland annat var tvåa i ett tufft SM-linjelopp i Uppsala. Bröderna Lucas och Jacob Eriksson var bägge aktuella men har viktiga lopp med sitt danska proffslag Riwal runt EM.

Motalas Jacob Ahlsson får chansen i tempoloppet efter uppvisningen här ovan, på hemvägen under SM-loppet i Björklinge.

"Jacob gjorde ett jättebra lopp när han vann SM och får nu chansen att köra EM så får vi se hur långt det räcker. Det ska bli spännande att se..."

Så här ser EM-programmet ut

• 14 augusti: Linjelopp herr elit med Tobias Ludvigsson.
  • 17 augusti: Tävlingsdag tempo med både Nathalie Eklund och Jacob Ahlsson.
  • 21 augusti: EM avslutas för cykel landsväg med damernas linje med Emilia Fahlin, Hanna Nilsson och Nathalie Eklund.

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange fotocred)