Fallande husbyggnadsinvesteringar i Norden

Sverige och Finland väntas få den svagaste utvecklingen för den samlade volymen av påbörjade husbyggnadsinvesteringar i år, enligt NAVET Analytics kommande konjunkturrapport för Norden.
Fallande husbyggnadsinvesteringar i Norden, bild: Navet

Sverige och Finland beräknas i år tappa 10-12 procent av 2019 års husbyggnadsvolym. Nedgången väntas ske på bred front och berör både bostäder och lokaler. I Danmark spås en liknande utveckling, men med en något svagare minskning. I jämförelsen väntas Norge klara sig bäst med endast en marginell nedgång av husbyggandet i år. Utfallet för det första kvartalet i år visar att det samlade norska husbyggandet utvecklats starkt både beräknat i årstakt och jämfört med samma period 2019. Emellertid väntas utvecklingen dämpas under året och vändas till en viss nedgång. NAVET Analytics konjunkturrapport för de nordiska länderna kommer i slutet av juni.

Fallande husbyggnadsinvesteringar i Norden, bild: Navet