Fallande lägenhetspriser i delar av Sverige men villapriserna fortsätter att rusa

Priserna på lägenheter sjönk i mars i mellersta och norra Sverige men fortsatte att stiga i storstadsområdena. Mest steg lägenhetspriserna i Storgöteborg. Villapriserna fortsätter att rusa i hela Sverige. Det visar SBAB och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar under mars.

Under mars steg lägenhetspriserna som mest i Storgöteborg (2,6 procent). I Storstockholm, och Stormalmö steg lägenhetspriserna med 0,8 respektive 1,1 procent, vilket är en lägre ökningstakt än månaden innan.

- Enskilda månadsutfall ska förstås tolkas med viss försiktighet. Den under mars lägre prisökningstakten på lägenheter än i februari och prisfallet i vissa regioner i Sverige talar dock möjligen för att prisuppgången nu mattas av, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

I mellersta och norra Sverige sjönk lägenhetspriserna tillbaka med 1,1 respektive 0,3 procent. Villapriserna steg i mars i hela Sverige och som mest i mellersta och södra Sverige (5,9 respektive 4,5 procent). I Storstockholm steg villapriserna med 2 procent, Storgöteborg med 4,2 procent och Stormalmö med 3,2 procent.

- Villapriserna fortsätter att rusa. Innan pandemin kunde prisökningen på villor förklaras av fundamentala faktorer som sjunkande boräntor och stigande hushållsinkomster. Under det senaste året har villapriserna ökat med omkring 20 procent eller mer i hela Sverige. Möjligen kan man nu börja prata om risk för en coronabubbla. Det finns en påfallande risk för en viss korrigering nedåt i villapriserna efter pandemin om konsumtionsmönstren då går tillbaka till det normala, säger Robert Boije.

Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige nedan.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Boräntorna på väg upp snabbare än väntat24.3.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp i kölvattnet av globalt stigande långräntor. Riksbanken höjer reporäntan tidigare än väntat, vilket även kommer att dra upp de rörliga boräntorna. Fortsatt låga globala realräntor talar dock för att det inte blir någon dramatik. Omfattande globala statsfinansiella problem till följd av pandemin med stigande riskpremier utgör samtidigt en riskfaktor. Riksbankens utrymme att sänka räntan i ett sådant läge är begränsat men de goda svenska statsfinanserna utgör en motvikt mot stigande riskpremier i Sverige.