Fallande lägenhetspriser i delar av Sverige men villapriserna fortsätter att rusa

Priserna på lägenheter sjönk i mars i mellersta och norra Sverige men fortsatte att stiga i storstadsområdena. Mest steg lägenhetspriserna i Storgöteborg. Villapriserna fortsätter att rusa i hela Sverige. Det visar SBAB och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar under mars.

Under mars steg lägenhetspriserna som mest i Storgöteborg (2,6 procent). I Storstockholm, och Stormalmö steg lägenhetspriserna med 0,8 respektive 1,1 procent, vilket är en lägre ökningstakt än månaden innan.

- Enskilda månadsutfall ska förstås tolkas med viss försiktighet. Den under mars lägre prisökningstakten på lägenheter än i februari och prisfallet i vissa regioner i Sverige talar dock möjligen för att prisuppgången nu mattas av, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

I mellersta och norra Sverige sjönk lägenhetspriserna tillbaka med 1,1 respektive 0,3 procent. Villapriserna steg i mars i hela Sverige och som mest i mellersta och södra Sverige (5,9 respektive 4,5 procent). I Storstockholm steg villapriserna med 2 procent, Storgöteborg med 4,2 procent och Stormalmö med 3,2 procent.

- Villapriserna fortsätter att rusa. Innan pandemin kunde prisökningen på villor förklaras av fundamentala faktorer som sjunkande boräntor och stigande hushållsinkomster. Under det senaste året har villapriserna ökat med omkring 20 procent eller mer i hela Sverige. Möjligen kan man nu börja prata om risk för en coronabubbla. Det finns en påfallande risk för en viss korrigering nedåt i villapriserna efter pandemin om konsumtionsmönstren då går tillbaka till det normala, säger Robert Boije.

Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige nedan.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna föll på bred front i juli – kan inte förklaras av normala säsongsmönster3.8.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lägenhetspriserna föll i samtliga regioner i Sverige i juli med undantag av Stormalmö. I Storstockholm backade lägenhetspriserna med 2,6 procent. Villapriserna föll med 3,4 respektive 4,4 procent i Storgöteborg och Stormalmö medan de stod mer eller mindre stilla i Storstockholm. Prisnedgångarna kan inte förklaras av normala säsongsmönster. Det visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under juli.

Kvinnor och yngre oroar sig mest över ekonomin under sommaren13.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sol, sommar och semester, men också lite stress och ekonomisk oro. Även om majoriteten inte är särskilt oroade över sin ekonomi under semestern uppger ändock 45 procent av kvinnorna och 36 procent av männen att de känner oro för sin privatekonomi i samband med semestern. Fler kvinnor än män stressas också av förväntningarna under sommaren, och speciellt de yngre. Det visar en ny undersökning från SBAB.