Fallet i ekonomin väntas bli lika stort i Sverige som i Danmark

Nedgången i ekonomin väntas bli minst lika stor i Sverige som i Danmark, trots den betydligt mildare coronastrategin i Sverige. Det visar en sammanställning av de senaste BNP-prognoserna som EFN Ekonomikanalen har gjort. ”Att vi valt en annan strategi i Sverige tror jag påverkar oss mindre än vi tror”, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska Handelskammaren.
BNP-prognoser 2020. Foto: EFN Ekonomikanalen.

Danmark har haft en betydligt strängare strategi för att minska spridningen av det nya coronaviruset än vad Sverige haft. Men att det svenska vägvalet skulle göra att vår ekonomi klarar krisen bättre än den danska är långt ifrån säkert. EFN har vägt samman de senaste BNP-prognoserna från elva nationella och internationella prognosinstitut – de svenska storbankerna, den svenska respektive den danska regeringen, de båda ländernas riksbanker samt från de internationella organen IMF, OECD och EU. Sammanvägningen visar att både Sverige och Danmark väntas få ett BNP-fall på 6,2 procent 2020. Om de enskilda värdena som sticker ut mest åt båda håll tas bort visar medelvärdet att Danmark får ett något mindre BNP-fall än Sverige, 6,0 procent i Danmark och 6,3 procent i Sverige. Den svenska regeringens prognos om ett BNP-fall på fyra procent ligger exempelvis klart under övriga prognoser i sammanställningen.

Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler tror att det är fler faktorer än den valda coronastrategin i respektive land som påverkar.

Vi har väldigt många globala företag i Sverige, eller företag som jobbar indirekt mot en global marknad, så vad som sker på den globala marknaden påverkar oss väldigt mycket.

När det gäller den sydsvenska ekonomin så ser Stephan Müchler tecken på att en återhämtning har inletts.

Vi har haft ett stort tapp, det är helt klart, men vi utfärdar exportdokument till marknader utanför EU och de senaste två-tre veckorna har det tagit riktig fart. Vi har pratat med en del företag som de senaste veckorna fått in extremt mycket order, därför att hjulen börjar snurra tycks det som. Man hade kanske för någon månad sedan lite drygt problem med underleveranser från Europa men de rullar på utan problem och nu kommer också efterfrågan i kapp, för den del verksamheter, långt ifrån alla men det är förvånansvärt många som det går riktigt bra för, faktiskt.

Se hela intervjun här (11:32 min, nytt fönster)

BNP-prognoser 2020. Foto: EFN Ekonomikanalen.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.