Fallgropar att undvika när sommarstugan hyrs ut

Sommaren närmar sig med stormsteg och uthyrningen av fritidshus är i full gång. Att hyra ut ger extra inkomster som kan finansiera ägandet. Men det finns fallgropar att undvika för den som vill känna sig trygg under hela uthyrningsperioden.

För den som hyr ut sin sommarstuga gäller fritidshusförsäkringen som vanligt om det skulle börja brinna eller uppstå en vattenskada. Men man ska vara medveten om att den inte täcker stölder eller förstörd egendom under en uthyrning.

– Om hyresgästen eller någon som denne släppt in tagit saker eller förstört något, täcks inte det av den vanliga fritidshusförsäkringen. Ett bra tips är därför att plocka bort och låsa in värdefulla saker i ett särskilt rum eller utrymme dit hyresgästen inte har tillträde, säger Caroline Starck, informationschef på försäkringsbolaget If.

Och det räcker inte att ha koll på sin egen försäkring, man bör också ta redan på hur hyresgästens försäkringsskydd ser ut. Det är viktigt att se till att den som hyr stugan har en egen hemförsäkring, eftersom det där ingår ett ansvarsskydd som ger ersättning om hen orsakar en skada. Det kan till exempel vara en ruta som går sönder eller något som tappas i golvet.

Kontraktet är en annan viktig del av uthyrningen. Ett skriftligt avtal är en trygghet för båda parter.

– De allra flesta som hyr sommarstuga är naturligtvis ärliga och vill göra rätt för sig. Men för att känna sig trygg som stugägare är det bra att skriva ett ordentligt avtal där det står vad som gäller. Städning och inventarier är sådant man bör vara tydlig med. När det gäller betalningen kan det vara bra att ta en deposition. Generellt bör man ta betalt i förskott, eller åtminstone samma dag som hyresgästen anländer, för att vara säker på att få betalt. Då kan man slippa tråkiga diskussioner i efterhand, säger Caroline Starck.

Sedan drygt ett år tillbaka kan uthyrare få ett komplement till sin befintliga hemförsäkring genom en tilläggsförsäkring hos If. Den gäller vid stöld och skadegörelse vid uthyrning.

– Vi erbjuder numera en uthyrningsförsäkring som ett tillägg till den försäkring man redan har. Förutom ersättning för stölder och skadegörelse i samband med uthyrningen ger försäkringen också bland annat rättsskydd för eventuella tvister med hyresgästen. Det ger en extra trygghet att veta att det finns en försäkring som täcker skador som hyresgästen orsakat, säger Caroline Starck.

Ifs tips inför uthyrning av fritidshuset:

• Uthyrningsförmedlare erbjuder ofta ett visst skydd till den som hyr ut. Kontrollera vad som ingår i det skyddet.
  • Välj hyresgäst med omsorg – gå igenom potentiella gästers profiler och tidigare omdömen om du använder en förmedlare. Gör en inventering av stugans skick och vilka saker du har i den innan du hyr ut.
  • Märk dina saker med MärkDNA. Om det sker ett inbrott eller om dina saker stjäls kan de spåras tillbaka till dig.
  • Fråga om hyresgästen själv har en hemförsäkring. I den ingår ett ansvarsskydd om hyresgästen orsakar en skada.
  • Skriv ett avtal där det framgår vad som gäller kring städning och inventarier.
  • Om du hyr ut regelbundet eller i större skala kan uthyrningen räknas som affärsverksamhet och då behöver du teckna en särskild försäkring.
  • Ta deposition
  • Om du hyr ut fritidshuset och inte har en separat uthyrningsförsäkring får du normalt inte ersättning vid stöld eller skadegörelse som orsakat av hyresgästen. Därför är det viktigt att kontakta sitt försäkringsbolag om man planerar att hyra ut för att ta reda på hur villkoren ser ut, och skaffa ett fullgott försäkringsskydd.

Mer om Ifs uthyrningsförsäkring:

If erbjuder som första försäkringbolag en uthyrningsförsäkring, som gör livet lättare för både uthyrare och hyresgäster. Tillägget ”uthyrning” går att teckna för både sommarstugor och bostadsrätter, hyresrätter samt villor för kunder som har en befintlig hemförsäkring i If.