Familj och vänner viktigaste ekonomiska rådgivarna

Fyra av tio, 39 procent, vänder sig helst till familj och vänner för råd när de ska fatta ekonomiska beslut. Tre av tio, 28 procent, föredrar istället att ta råd från banken eller en finansiell rådgivare. En femtedel, 20 procent, tar inte råd från någon särskild, visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum beställt.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

– Det är ett gott tecken att så pass många litar till sig själva och att många tar råd av familj och vänner. De som kallar sig rådgivare är många gånger i själva verket säljare, vilket gör att rådgivningen riskerar att bli en dyr affär, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Undersökningen visar att 39 procent helst tar råd från familj och vänner när de ska fatta ekonomiska beslut. 20 procent svarade att de inte lyssnar på råd från någon särskild. 28 procent svarade att de tar hjälp av sin bank eller någon annan finansiell rådgivare.

Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Att så mycket som möjligt av de premier arbetsgivaren betalar in går till pensionen i stället för att urholkas av avgifter är nyckeln till en hög pension. Den som har tjänstepensionen ITP kan vara säker på att få ett sparande med låga avgifter.

– Den som ändå vill ha råd kring placeringar, livsval och skydd kan vända sig till en oberoende och kostnadsfri rådgivningstjänst, till exempel den som PTK erbjuder, säger Tomas Carlsson.

Collectum har i uppdrag från arbetsmarknadens parter PTK och Svenskt Näringsliv att bidra till att fler än två miljoner tjänstemän i det privata näringslivet får en så hög tjänstepension som möjligt. Företaget upphandlar, utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP.

Fakta:
- Tre tips för högre pension
- Om undersökningen

Tre tips för en högre pension
- Jobba på en schysst arbetsplats. Tjänstepensionen blir en viktigare del av den totala pensionen. En schysst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension.

- Låt ingen annan mumsa på din pension. Även små skillnader i avgifter kan få stor betydelse på lång sikt. Se därför till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande.

- Lita på dig själv! Du känner dig själv bäst, så gör val utifrån hur mycket risk du är beredd att ta, hur din familjesituation ser ut och hur långt det är kvar till pension. Du väljer om du vill spara med hög risk eller ett tryggare alternativ.

Sifoundersökningen genomfördes genom webintervjuer den 2-5 november 2020. Följande fråga ställdes till 1 018 svenskar mellan 25-65 år, som ej var pensionärer: ”När du ska fatta ekonomiska beslut, vem tar du HELST råd ifrån?” 39 procent svarade ”familj och vänner”, 28 procent svarade ”inte ifrån någon särskild”, 20 procent svarade ”min bank eller annan finansiell rådgivare”, ”media” svarade 3 procent och ”bloggare eller andra opinionsbildare” svarade 2 procent. ”Annan” svarade 3 procent och ”Tveksam, vet ej” svarade totalt 5 procent.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se