Familjebostäder bygger mer än på 40 år – alltid hyresrätt

Familjebostäder har i uppdrag att bidra till att fler bostäder byggs i Stockholm och har nu rekordhög byggtakt med cirka 1500 hyresrätter i produktion. Det är mer än på 40 år. I höst byggstartas ytterligare tre projekt.

Dennis Wedin, ordförande för Familjebostäder och fastighets- och bostadsborgarråd. Foto: Paulina Westerlind

Nya Stockholmshus ska byggas i Farsta med 125 hyresrätter. 144 hyresrätter påbörjas i Älvsjöstaden och etapp 3 inleds i Drevvikshöjden, Farsta, med ytterligare 87 hyresrätter.

- Vi har en akut bostadsbrist i Stockholm och projekten i Älvsjöstaden och Drevvikshöjden bidrar till att skapa fler bostäder och tryggare stadsdelar. Familjebostäder arbetar för trygga boendemiljöer genom exempelvis bra skalskydd, fler ronderingar och kameror när det behövs, säger Dennis Wedin, ordförande för Familjebostäder och fastighets- och bostadsborgarråd.

- Vi ligger just nu i en hög produktionstakt som kunnat hållas uppe trots corona-pandemin under våren. Nästa år har vi inflyttning i nästan 900 nya lägenheter. Det är något av ett rekord, säger Håkan Siggelin, chef för Familjebostäders projektutvecklingsavdelning.

2019-2021 färdigställer Familjebostäder nästan 1600 hyresrätter. Därefter faller produktionstakten något.

- Vårt mål är att i snitt färdigställa 500 hyresrätter per år fram till 2023. Vi söker aktivt nya markanvisningar för att fortsätta bidra till stadens bostadsmål, säger Håkan Siggelin.

Planerade byggstarter hösten 2020:

125 lägenheter                    Järflotta/Väddö, Farsta

144 lägenheter                    Jordkabeln, Älvsjöstaden

87 lägenheter                      Källvreten, Drevvikshöjden

Pågående produktion:

Genomsnitt 2020 - 1542

Planerad inflyttning 2021:

890 lägenheter

Håkan Siggelin, chef för Familjebostäders prjektutvecklingsavdelning. Foto: Sara Appelgren
Ungdomslägenheter med inflyttning 2021 i Drevvikshöjden. Visionsbild: Arkipol
Kabelverket en del av nya Alvsjöstaden. Visionsbild: Aix

Digital byggstart för 125 hyresrätter i Farsta4.11.2020 07:10:00 CETPressmeddelande

I måndags togs första spadtaget för 125 nya hyresrätter som byggs inom ramen för konceptet Stockholmshusen. Det symboliska spadtaget togs av Familjebostäders ordförande, Stockholms bostads- och fastighetsborgarråd Dennis Wedin (M) tillsammans med Jonas Schneider, vd Familjebostäder och Bengt Staaff, regionchef Skanska Sverige AB som planterade ett magnoliaträd som kommer att få en plats på gården när husen är klara.