Familjebostäder delar ut pris i Rinkeby

Med anledning av Rinkebys 50-årsfirande vill Familjebostäder som största fastighetsägare i området uppmärksamma de personer som under året har bidragit till en positiv utveckling för Rinkeby. Rinkebypriset ska återigen delas ut och Rinkebyborna uppmanas rösta fram sin favorit!

Fotograf Alex Dawson, illustration Isabel Leal Bergstrand.

– Det finns så många positiva krafter i Rinkeby. Därför är det extra roligt att få dela ut en jubileumsversion av Rinkebypriset i år då stadsdelen firar 50 år, säger Familjebostäders vd Jonas Schneider.

Ett pris med en historia

Rinkebypriset instiftades av Familjebostäder i samband med färdigställandet av ett omfattande ombyggnationsprojekt i Rinkeby 1996 och delades därefter ut under tio års tid mellan 1996–2005, till personer eller grupper som bidragit till en positiv utveckling för området. Bland pristagarna historiskt hittas bland andra författaren Najda Taikon, konstnären Mila Ivanow och boxaren Kwamena Turkson.

Nu är det alltså dags igen. Med anledning av Rinkebys 50-årsfirande delas en jubileumsversion av Rinkebypriset ut i början av juli.

Folket får rösta

En särskilt vidtalad jurygrupp beståendes av representanter från Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning, föreningslivet samt AB Familjebostäder har valt ut tre finalister som Rinkebybor och andra intresserade får rösta på. En digital omröstning pågår mellan den 31 maj- 20 juni.

– Vi i juryn är glada att kunna presentera dessa tre fantastiska kandidater som alla har gjort viktiga insatser för området den senaste tiden, berättar Elin Sundqvist, projektledare social hållbarhet på Familjebostäder.

De nominerade till Rinkebypriset är Fardosa Omar, verksamhetsledare Rinkeby Folkets Hus, Felicia Di Fransesco, student och medförfattare till flera av Gunilla Lundgrens böcker samt Ibo Njie, fritidspedagog vid Rinkeby Ungdomsgård.

Förutom en prischeck om 10 000 SEK och ett diplom får vinnaren en Rinkebyhäst av konstnären Ylva Ekman, något som knyter an till prisets historiska innehåll.

Jurymedlemmar

Ismahan Ayranci,konsumentvägledare vid Medborgarkontoret i Rinkeby.

Mårten Westberg, ordförande i Basketklubben Akropol som bland annat driver löparklubben Rinkeby Run.

Hasret Bozarslan, fritidspedagog, Rinkeby ungdomsgård.

Elin Sundqvist, projektledare social hållbarhet Järva, Familjebostäder.

Läs mer om de nominerade och rösta här!

Fotograf Alex Dawson, illustration Isabel Leal Bergstrand.
Ylva Ekmans Rinkebyhäst. Den första Rinkebyhästen målade Ylva Ekman 1993 för att skildra dagens mångkulturella stockholmare. Foto: Martina Söderman.

Familjebostäder bygger 126 lägenheter i Älvsjöstaden med flera mobilitetsåtgärder12.7.2021 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

I augusti startar bygget av 126 hyresrätter i kvarteret Kabelverket 19 i Älvsjöstaden. Första inflyttning beräknas ske under 2023. Älvsjöstaden är Familjebostäders största stadsutvecklingsområde i Älvsjö om sammanlagt cirka 1 500 bostäder i flera etapper. Här omvandlas tidigare fabriks- och industrimark till stadskvarter nära grönområden och pendeltåg.