Familjebostäder firar Rinkeby 50 år

I 50 år har Familjebostäder funnits i Rinkeby där man idag är största fastighetsägare med var fjärde Rinkebybo som hyresgäst. I år firar bolaget tillsammans med flera fastighetsägare och stadsdelen att området fyller 50 år.
Fotograf Issa Hassan, illustration Munira Yussuf.

Allmännyttiga Familjebostäder äger och förvaltar 1324 bostäder i Rinkeby, vilket motsvarar en fjärdedel av alla flerbostadshus i området. Familjebostäder var med och byggde området vid starten 1968 och de första hyresgästerna flyttade in på Hällbybacken 1969. Den 3 november 1971 invigdes Rinkeby centrum och därför firas i år att Rinkeby som område fyller 50 år.

– Som största fastighetsägare är det naturligt för oss att ha en aktiv roll i 50-årsfirandet. Vi har varit Rinkeby i 50 år och planerar för 50 år till. Vi är i Rinkeby för att stanna, säger Jonas Schneider, vd på Familjebostäder.

Ett gemensamt jubileumsfirande

Under jubileumsåret 2021 kommer Familjebostäder att hylla och fira Rinkeby tillsammans med Fastighetsägare i Järva, Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning, Rinkebybor och flera medarrangörer. Ett gemensamt program presenteras fram på vårkanten men redan nu kan alla som vill följa festligheterna och dela sina Rinkebyminnen under hashtagen #rinkeby50år i sociala medier.

Järvaveckan sänder live från Rinkebystråket

När årets Järvavecka blir nationell för att nå ännu fler sker det mitt i Familjebostäders Rinkeby. Från en studio på Rinkebystråket sänder Järvaveckan Live dygnet runt i 100 timmar mellan den 2-6 juni. I samband med festligheterna skapar Familjebostäder en corona-anpassad aktivitetsyta för Rinkebybor på ett av torgen längs med Rinkebystråket. Det blir starten på ett firande av och i stadsdelen.

Hela berättelsen om Familjebostäders historia i Rinkeby nås via länken nedan.

Fotograf Issa Hassan, illustration Munira Yussuf.
Symbol för Rinkebys 50-årsfirande. Illustratör: Munira Yussuf.
Rinkebystråket, Rinkeby. Fotograf: Issa Hassan.
Flicka med hennamålning. Fotograf: Issa Hassan.
Rinkebystråket. Foto: Simon Gate.
Rinkebystråket. Fotograf: Familjebostäder arkiv.