Familjen i fokus på Stadsfesten lördag 27 augusti

Återbrukspyssel, leksaksloppis, Kvartersfest och ridturer på allergivänliga hästar. Det bjuder Tekniska verken, Lejonfastigheter och Stångåstaden Linköpings familjer på under Stadsfestens lördag på Stora torget.

Efter fem år med Familjens Dag i Trädgårdsföreningen blir det i år ett nytt koncept på Stora Torget med många roliga aktiviteter under lördagen. Det kommer att finnas något för hela familjen, små som stora.

Stångåstaden håller Kvartersfest mitt på torget, på samma sida som Folke Filbyterstatyn. Det blir roligt pyssel för de yngsta, skönt häng och fotobås för de äldre barnen medan vuxna kan prova lyckan i kvartersbingo. Och den nyfikne får veta allt om kommande nyproduktion.

På andra sidan torget, mitt emot Folke Filbyterstatyn, huserar Tekniska verken och Lejonfastigheter under dagen.

Tekniska verken
 har temat återvinning och återbruk med återbrukspyssel och leksaksloppis. De kramgoa blåa maskotarna Pyret och Pärlan finns på plats, liksom en vattenbar där det bjuds på vattendrinkar gjorda på det godaste vattnet som finns – Linköpings kranvatten.

Lejonfastigheter fokuserar på idrott och hälsa och bjuder under dagen in till en ridtur på allergivänliga men snabba hästar. Unga ryttare belönas med medalj efter målgång, och de äldre en present som uppmuntrar till ytterligare fysisk aktivitet i vardagen. Även här får den nyfikne besökaren veta mer om pågående byggprojekt i kommunen.

Lejonfastigheter och Tekniska verken har en gemensam scen mellan sina tält. Där blir det bland annat besök av Vimsiga Julle, Smartur Räv, Långhoppa Hare och deras andra kompisar från Svingelskogen. Figurerna kommer att framföra kortare nummer ur föreställningen som spelats på Friluftsmuseet i Gamla Linköping under sommaren.  Kom och sjung med dem klockan 11.30, 12:30, 13:30 och 14.30.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Hanna Borglund, kommunikatör Lejonfastigheter, 013- 20 54 55
hanna.borglund@lejonfastigheter.se