Familjen Spendrups långsiktiga engagemang stärks ytterligare genom ett direkt ägande i Spendrups Bryggeri

Det direkta ägandet i Spendrups Bryggeri övergår till Loka Holding, ett bolag som kommer att ägas av bröderna Jens och Ulf Spendrup och deras barn. Syftet är att det direkta ägandet skall knyta även framtida generationer tätt till verksamheten och säkra familjens långsiktiga engagemang och ansvarstagande.

- Familjen växer och vi vill att såväl dagens familjemedlemmar som kommande generationer skall få ett direkt ägande i verksamheten. Spendrups har varit ett familjeföretag i 100 år och skall så förbli. Med den här strukturen stärker vi familjens långsiktiga engagemang och ansvarstagande i Spendrups Bryggeri, säger Jens Spendrup.

De familjestiftelser som skapades för mer än 20 år sedan och som fram tills nu varit ägare av Spendrups Bryggeri kommer fortsätta att kontrollera kärntillgångar som varumärken. Stiftelserna säkrar att ägandet inte kan överlåtas till någon utomstående.

Att de enskilda familjemedlemmarna och framtida generationer knyts ännu närmare företaget är ingenting som berör den dagliga verksamheten.

- Förändringen påverkar inte medarbetare, kunder, samarbetspartners eller de orter Spendrups verkar i. Vi har byggt norra Europas största, modernaste och mest klimatsmarta bryggerianläggning i Grängesberg och företaget kommer fortsätta att investera i anläggningar, produkter och varumärken, säger Spendrups Bryggeris VD Fredrik Spendrup.  ./.

Mårten Lyth, kommunikationsdirektör Spendrups

08 736 68 55, 070 304 89 93, Marten.lyth@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.