Familjen Spendrups långsiktiga engagemang stärks ytterligare genom ett direkt ägande i Spendrups Bryggeri

11.10.2016 16:11 | Spendrups Bryggeri AB

Det direkta ägandet i Spendrups Bryggeri övergår till Loka Holding, ett bolag som kommer att ägas av bröderna Jens och Ulf Spendrup och deras barn. Syftet är att det direkta ägandet skall knyta även framtida generationer tätt till verksamheten och säkra familjens långsiktiga engagemang och ansvarstagande.

- Familjen växer och vi vill att såväl dagens familjemedlemmar som kommande generationer skall få ett direkt ägande i verksamheten. Spendrups har varit ett familjeföretag i 100 år och skall så förbli. Med den här strukturen stärker vi familjens långsiktiga engagemang och ansvarstagande i Spendrups Bryggeri, säger Jens Spendrup.

De familjestiftelser som skapades för mer än 20 år sedan och som fram tills nu varit ägare av Spendrups Bryggeri kommer fortsätta att kontrollera kärntillgångar som varumärken. Stiftelserna säkrar att ägandet inte kan överlåtas till någon utomstående.

Att de enskilda familjemedlemmarna och framtida generationer knyts ännu närmare företaget är ingenting som berör den dagliga verksamheten.

- Förändringen påverkar inte medarbetare, kunder, samarbetspartners eller de orter Spendrups verkar i. Vi har byggt norra Europas största, modernaste och mest klimatsmarta bryggerianläggning i Grängesberg och företaget kommer fortsätta att investera i anläggningar, produkter och varumärken, säger Spendrups Bryggeris VD Fredrik Spendrup.  ./.

Mårten Lyth, kommunikationsdirektör Spendrups

08 736 68 55, 070 304 89 93, Marten.lyth@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.