Familjen Spendrups stipendium går i år till Jonathan Rudman, www.ibnytt.se

20.9.2016 14:58 | Spendrups Bryggeri AB

Sedan 2008 delar familjen Spendrup, i samarbete med Ung Företagsamhet, ut ett stipendium till unga entreprenörer. Syftet är att uppmuntra och stärka unga företagare som visat prov på god affärsmässighet och utmärkande entreprenörsegenskaper. Stipendiesumman är på 50.000 kronor och i år går priset till Jonathan Rudman.

I måndags samlades 2.500 entusiastiska gymnasieelever på Stockholmsmässan för en inspirationsdag inför uppstarten av Ung Företagsamhets entreprenörsår 2016-2017. En av höjdpunkterna var utdelningen av Familjen Spendrup stipendium på 50.000 kronor. Priset delades ut av Axel Spendrup.

• Årets Spendrupsstipendium går till en kreativ entreprenör med ett nytänkande som löser ett behov inom en specifik bransch, men med stor framtida potential inom andra områden. Den exemplariska och välskrivna affärsplanen med affärsmodell, riskanalys och framtida tillväxt gör den trovärdig och ekonomiskt hållbar. Vi kommer följa Jonathans och ibnytt.se utveckling och önskar honom och företaget stor framgång, säger Axel Spendrup biträdnde produktchef och styrelseledamot i Spendrups.

I onsdags lanserade Jonathan Rudman den nya innebandysajten ibnytt.se.  En nyhetssajt som erbjuder det senaste inom innebandy på ett nytänkande och attraktivt sätt. Jonathan såg ett behov av snabb, innovativ och kvalitativ bevakning där text, video och ljud återges på ett personligt sätt. Och på så sätt vara med och utveckla innebandyns utveckling.

• Vårt mål är att bli Sveriges bästa nyhetssajt för innebandy. Stipendiet från familjen Spendrup är en bekräftelse på att vi är på rätt väg. Priset kommer gå direkt in i företaget för att kunna utveckla produkten ytterligare, säger Jonathan Rudman.

./.

Om Familjen Spendrups stipendium

Spendrupsstipendiet är ett årligt återkommande pris som syftar till att uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige. Målet är att flera unga ska våga ta steget att starta eget företag. Prissumman är på 50.000 kronor. Det är tidigare UF-elever som har eller har för avsikt att starta upp ett eget företag. Personen/erna ska ha fyllt minst 18 år under året. Kriterierna är god affärsmässighet och utmärkande entreprenörskap, framåtanda, ett exceptionellt driv och framför allt en bärande affärsidé.

Om Ung Företagsamhet

Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan. Läsåret 2015/2016 drev 26 430 gymnasieelever företag. Vi finns över hela Sverige, från norr till söder, genom ett nationellt kansli och 24 regionala föreningar. Vi har ca 100 engagerade medarbetare till hjälp för elever och lärare, och organisationen har en bred kompetens inom entreprenörskap. Organisationen stöds av offentliga medel, stiftelser och fonder samt det privata näringslivet. Ung Företagsamhet vill ge unga en tro på sin egen företagsamhet genom våra två lika viktiga områden – företagsamhet och företagande. Vi gör det genom att kombinera teori och praktik på ett inspirerande och roligt sätt och allt detta sker genom skolan. Organisationen ger unga en kontakt med näringslivet och företagande.

Fredrik Spendrup, VD Spendrups bryggeri, fredrik.spendrup@spendrups.se

Jonathan Rudman, www.ibnytt.se 070 -603 46 77, jonathan@ibnytt.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 070 283 02 75, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.