Volkswagen Personbilar

Fantastisk avslutning av Kristoffersson

Dela
Johan Kristoffersson lämnar WTCR i stor stil. Volkswagen-föraren svarade för ett par fantastiska prestationer när han gick från 22:a till tredje plats respektive seger i andra och tredje racet.
Johan Kristoffersson avslutade WTCR-säsongen på ett strålande sätt, med en "omöjlig" uppkörning till seger i sista racet.
Johan Kristoffersson avslutade WTCR-säsongen på ett strålande sätt, med en "omöjlig" uppkörning till seger i sista racet.

 Jag vet faktiskt inte hur det här var möjligt, säger en mycket nöjd Kristoffersson.
Särskilt uppvisningen i Johans avslutningsrace för Volkswagen och Sébastien Loeb Racing var någonting alldeles utöver det vanliga. Efter ett halvt varv hade han avancerat från 22:a startrutan till tredje plats!
 Jag använde alla linjer som fanns, insidan, utsidan och tog alla risker som gick att ta, kommenterar Kristoffersson efter sin tredje race-seger för året, och definitivt den mest spektakulära.

Helgen inleddes med kvalkörning på fredagen och då såg det allt annat än ljust ut för Kristoffersson. Johan var ändå bästa Volkswagen-ekipage på sjuttonde plats i kvalet till första racet.

I Q1 landade Kristoffersson på plats 22, vilket innebar att det var färdigkvalat för dagen.
 Vi gjorde vad vi kunde. Bilen kändes bra och jag är nöjd med min prestation.

Formel 1-banan i Malaysia blev en ny upplevelse för den 31-årige värmlänningen.
 Banan är väldigt bred med F1-stuk, inte så svår att lära sig med en bil som är relativt långsam i jämförelse med F1-bilarna.

Kvalet gick på torr bana, men till söndagens race fick Kristoffersson som han ville - regnväder. Johan satte på slicks fram och regndäck bak, ett klokt val visade det sig.  Han avancerade från 17:e till 8:e plats på de fem första varven och stannade sedan på den positionen fram till mållinjen.
 Några tekniska problem tyvärr, men jag är ändå nöjd med däckvalet och uppkörningen var bra! Riktigt kul att kunna vara med och fajtas när det är svåra förhållanden och en stor utmaning att köra.

Andra racet blev dramatiskt och utdraget. I regn och mörker och på regndäck avancerade Johan från 22:a startrutan upp till sjunde plats redan under första varvet.
Därefter rödflaggades racet på grund av Nicky Catsburgs brinnande bil med en och en halv timmes avbrott som följd. Vid omstarten fortsatte Kristoffersson sin uppkörning. Med några riktigt tuffa manövrar tog han sig upp till tredje plats. Jakten på tvåan Mikel Azcona avbröts sedan av en gulflagga, men Johans avancemang från 22:a till prispallen var en av hela WTCR-säsongens absoluta stordåd, så långt.
 Oväntat måste jag säga, från startruta 22. Jag tog många positioner i första startförsöket och kom in i en bra rytm även efter omstarten.

Inte många trodde att Arvika-föraren skulle kunna toppa den insatsen, men i säsongens sista race visade Johan att det fanns ännu mer att plocka ut av hans Volkswagen Golf GTI TCR.
På ett smått mirakulöst sätt banade han sig väg ända upp till tredje plats på mindre än ett varv.
 Trodde det skulle bli svårare eftersom de flesta hade kört många varv med de förutsättningarna och hittat sin rytm. När man startar så långt bak är mycket regn och en bred bana förutsättningar som måste till för att man ska lyckas.

Kristoffersson avancerade vidare upp till andra plats och hade sedan bara rookie-kollegan Mikel Azcona framför sig.
 Jag ville inte förbi Azcona alltför tidigt så att han skulle kunna slipstrema mig, men efter att säkerhetsbilen kom ut tänkte jag att det var dags att försöka.
Manövern för att komma förbi Azcona var rent halsbrytande, men framgångsrik. Kristoffersson kunde sedan segla ifrån till sin tredje seger för året - ett fantastiskt avsked från WTCR-serien.
 Sista varven körde jag allt jag kunde för att bygga upp ett försprång och det lyckades.

Totalt avancerade Johan upp till femte plats i mästerskapet, som bäste Volkswagen-förare, och dessutom bäste nykomling i serien efter att Azcona fått en bestraffning i sista racet.
 Toppen! Jag och Benni Leuchter avancerade också i teammästerskapet upp till fjärde. Tre segrar och fem pallplatser under säsongen. Det måste jag ändå vara nöjd med, summerar en utmattad Kristoffersson efter bravaderna på Sepang International Circuit.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Johan Kristoffersson avslutade WTCR-säsongen på ett strålande sätt, med en "omöjlig" uppkörning till seger i sista racet.
Johan Kristoffersson avslutade WTCR-säsongen på ett strålande sätt, med en "omöjlig" uppkörning till seger i sista racet.
Ladda ned bild
Johan Kristoffersson gjorde en finfin uppkörning i det första WTCR-heatet i Malaysia.Och än bättre blev det i race 2 och 3.
Johan Kristoffersson gjorde en finfin uppkörning i det första WTCR-heatet i Malaysia.Och än bättre blev det i race 2 och 3.
Ladda ned bild
Johan Kristoffersson inledde WTCR-säsongen försiktigt, men har hört till toppskiktet under andra halvan.
Johan Kristoffersson inledde WTCR-säsongen försiktigt, men har hört till toppskiktet under andra halvan.
Ladda ned bild
Johan Kristoffersson avslutade sin WTCR-säsong i Malaysia och en total femteplats.
Johan Kristoffersson avslutade sin WTCR-säsong i Malaysia och en total femteplats.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye