Fantastiskt år för SEAT 2016 - ett av Sveriges snabbast växande bilmärken.

Södertälje, 03/01/17 – SEAT har gjort ett fantastiskt starkt 2016 och avslutar året som ett av Sveriges snabbast växande bilmärken. Förra årets försäljning nåddes redan i slutet av september och jämfört med 2015 har SEAT ökat sin försäljning med drygt 34% och nådde totalt 5707 registreringar vid årets slut*. Nya modeller är en viktig ingrediens för SEATs tillväxt men även etableringen av nya återförsäljare har bidragit till ökningen.

SEAT Ateca är självklart en del av framgången då den ger oss tillträde till ett helt nytt segment i SUV-kategorin. Under hösten har Ateca stått för ca 30% av försäljningen och adderar ytterligare ett ben i vårt utbud tillsammans med våra trotjänare Leon och Ibiza, säger marknadschef Henrik Looser.

Framtiden ser även ljus ut för SEAT som under Parismässan 2016 presenterade sin största modelloffensiv någonsin. Efter lanseringen av SEAT Ateca kommer trotjänaren Leon att uppdateras i början av 2017 dessutom kommer Leon CUPRA med 4-hjulsdrift och 300 hk under våren. Senare i vår lanseras en helt ny femte generation av Ibiza och under hösten kommer SEATs första mindre crossover med namnet Arona - allt detta under 2017. Vårt mål är att fortsätta att växa genom nya modeller som attraherar nya segment med högt fokus på kvalitet och lojalitet, säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige.

En nyckel till framgången under 2016 är att SEAT under året har jobbat hårt med att utöka antalet återförsäljare. Tillgängligheten är superviktig för oss, vi har engagerade och duktiga återförsäljare idag och under 2017 är planen att addera ytterligare 8-10 för att minska våra "vita fläckar" ute i landet, säger märkeschef Per Brinkenberg.

Även globalt går det bra för SEAT, företaget redoviserade ett rörelseresultat på 93 miljoner euro för första halvåret 2016 vilket är 77 procent mer jämfört med samma period 2015.

* enligt preliminära data från Bil Sweden

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder.
I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellerna Ateca i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet,
liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til