Fantastiskt år för SEAT 2016 - ett av Sveriges snabbast växande bilmärken.

Södertälje, 03/01/17 – SEAT har gjort ett fantastiskt starkt 2016 och avslutar året som ett av Sveriges snabbast växande bilmärken. Förra årets försäljning nåddes redan i slutet av september och jämfört med 2015 har SEAT ökat sin försäljning med drygt 34% och nådde totalt 5707 registreringar vid årets slut*. Nya modeller är en viktig ingrediens för SEATs tillväxt men även etableringen av nya återförsäljare har bidragit till ökningen.

SEAT Ateca är självklart en del av framgången då den ger oss tillträde till ett helt nytt segment i SUV-kategorin. Under hösten har Ateca stått för ca 30% av försäljningen och adderar ytterligare ett ben i vårt utbud tillsammans med våra trotjänare Leon och Ibiza, säger marknadschef Henrik Looser.

Framtiden ser även ljus ut för SEAT som under Parismässan 2016 presenterade sin största modelloffensiv någonsin. Efter lanseringen av SEAT Ateca kommer trotjänaren Leon att uppdateras i början av 2017 dessutom kommer Leon CUPRA med 4-hjulsdrift och 300 hk under våren. Senare i vår lanseras en helt ny femte generation av Ibiza och under hösten kommer SEATs första mindre crossover med namnet Arona - allt detta under 2017. Vårt mål är att fortsätta att växa genom nya modeller som attraherar nya segment med högt fokus på kvalitet och lojalitet, säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige.

En nyckel till framgången under 2016 är att SEAT under året har jobbat hårt med att utöka antalet återförsäljare. Tillgängligheten är superviktig för oss, vi har engagerade och duktiga återförsäljare idag och under 2017 är planen att addera ytterligare 8-10 för att minska våra "vita fläckar" ute i landet, säger märkeschef Per Brinkenberg.

Även globalt går det bra för SEAT, företaget redoviserade ett rörelseresultat på 93 miljoner euro för första halvåret 2016 vilket är 77 procent mer jämfört med samma period 2015.

* enligt preliminära data från Bil Sweden

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder.
I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellerna Ateca i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet,
liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är