Fantastiskt år för SEAT 2016 - ett av Sveriges snabbast växande bilmärken.

Södertälje, 03/01/17 – SEAT har gjort ett fantastiskt starkt 2016 och avslutar året som ett av Sveriges snabbast växande bilmärken. Förra årets försäljning nåddes redan i slutet av september och jämfört med 2015 har SEAT ökat sin försäljning med drygt 34% och nådde totalt 5707 registreringar vid årets slut*. Nya modeller är en viktig ingrediens för SEATs tillväxt men även etableringen av nya återförsäljare har bidragit till ökningen.

SEAT Ateca är självklart en del av framgången då den ger oss tillträde till ett helt nytt segment i SUV-kategorin. Under hösten har Ateca stått för ca 30% av försäljningen och adderar ytterligare ett ben i vårt utbud tillsammans med våra trotjänare Leon och Ibiza, säger marknadschef Henrik Looser.

Framtiden ser även ljus ut för SEAT som under Parismässan 2016 presenterade sin största modelloffensiv någonsin. Efter lanseringen av SEAT Ateca kommer trotjänaren Leon att uppdateras i början av 2017 dessutom kommer Leon CUPRA med 4-hjulsdrift och 300 hk under våren. Senare i vår lanseras en helt ny femte generation av Ibiza och under hösten kommer SEATs första mindre crossover med namnet Arona - allt detta under 2017. Vårt mål är att fortsätta att växa genom nya modeller som attraherar nya segment med högt fokus på kvalitet och lojalitet, säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige.

En nyckel till framgången under 2016 är att SEAT under året har jobbat hårt med att utöka antalet återförsäljare. Tillgängligheten är superviktig för oss, vi har engagerade och duktiga återförsäljare idag och under 2017 är planen att addera ytterligare 8-10 för att minska våra "vita fläckar" ute i landet, säger märkeschef Per Brinkenberg.

Även globalt går det bra för SEAT, företaget redoviserade ett rörelseresultat på 93 miljoner euro för första halvåret 2016 vilket är 77 procent mer jämfört med samma period 2015.

* enligt preliminära data från Bil Sweden

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder.
I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellerna Ateca i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet,
liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco