Fantastiskt SM i Wakeboard bakom kabel under SM-veckan i Linköping!

SM i wakeboard bakom kabel under SM-veckan i Linköping har under två dagar arrangerats av Linköpings Kabelsportförening i samarbete med SVWF där årets svenska mästare nu har korats.

Gårdagens SM-finaler avhölls i fantastiskt väder på den välpreparerade banan på LKPG Wake Park där föreningen inför årets Svenska Mästerskap hade lagt otroligt mycket tid, energi och arbete med att optimera anläggningen, både för publik och åkare.

Höjdpunkten igår var naturligtvis de båda direktsända TV-finalerna i open-klassen där TV-tittarna fick se våra absolut främsta damer och herrar göra upp om de åtråvärda SM-medaljerna. En stor eloge till Daniel Ralphen som gjorde ett strålande arbete som expertkommentator i Tv-studion där han med sin djupa kunskap gjorde det lätt för alla att förstå de mest komplexa manövrarna på vattnet. Daniels parhäst, Axel Modin, gjorde även han en utmärkt insats som speaker på arenan där han under de båda tävlingsdagarna höll stämningen på topp.

Herrarnas open-final blev som alltid lika spännande med fantastiska finalåk av samtliga finalister. Ingen kunde dock stoppa Hugo Randow som efter förra årets SM-silver och SM-bronset 2020 nu äntligen fick kliva högst på prispallen! Stort Grattis Hugo! Likaså var det riktigt inspirerande att se Kevin Jönsson åka på topp, när det gäller som mest, vilket genererade ett SM-silver före Albin Randow som denna gång fick nöja sig med ”bara” ett SM-brons.

I damernas open-klass försvarade Melanie Staaf sina SM guld från både 2020 och 2021 och vann före duktiga Nike Bölja Strandlund med Tilda Lindqvist från Stockholm-Arlanda Vattensportklubb på tredje plats.

För andra gången i historien blev det även denna gång arrangerat ett PARA SM för atleter med funktionsvariationer. Tyvärr var det bara en deltagare på plats, men oj vilken åkning den regerande Världsmästaren Alexander Helander levererade! Han bjöd både publiken och TV-tittarna på en rad fantastiska ”kicker hits” som genererade massiva applåder. Härligt att se Alex leverera på topp vilket lovar extremt gott när det blir dags för VM lite senare denna säsong. Grattis Alex till ytterligare ett SM-guld!

SM överdomare Magnus Dahlström från Bromölla fick denna gång se sig besegrad i den sammanslagna Masters- & Veteranklassen som vanns av arrangörsföreningens otroligt duktige Markus Andersson. Att detta var Markus absolut första SM-start gör bedriften ännu lite större – Stort Grattis Markus! I damernas sammanslagna 30+ och 40+ klass segrade ohotat storfavoriten Charlotte Strandlund före hemmaåkaren Lisa Norell.

Under stora applåder och i en otroligt tight final vann David Eriksson från Västerås Kabelpark Förening SM-guldet i klassen Jr. Men (U-18). Klassen Jr. Ladies (U-18) vanns av stora förhandsfavoriten Inez Rosander och SM-guldet i klassen Girls (U-14) vanns av regerande svenska mästarinnan Sonja Sjöström som på ett föredömligt vis försvarade sitt SM guld.

Avslutningsvis vill jag på vägnarna av SVWF ännu en gång tacka arrangörsföreningen, Linköpings Kabelsportförening, för ett fantastiskt arbete och engagemang. Mästerligt dirigerat av föreningens stora eldsjäl, Andreas Stenberg levererade det väloljade teamet i Linköping samt hela arrangörsstaben ett av de bästa mästerskapen någonsin. Likaså gjorde domarpanelen och resultatansvarig, Sven-Olof Söderberg, ett fenomenalt arbete genom hela tävlingen. Ett stort tack även till Nicolai Perdrup för allt arbete både före och under detta mästerskap.

Avslutningsvis – Stort Grattis och Stort Tack till samtliga deltagare, finalister och medaljörer som bjöd oss alla på massor av intensiv, spännande och högoktanig åkning!