Farah Abadi blir Årets skåning 2022

Programledaren Farah Abadi tilldelas utmärkelsen Årets skåning 2022 av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag och Kvällsposten.
Farah Abadi är Årets skåning. Foto: Sven Lindwall

Farah Abadi, 34, flyttade till Landskrona som femåring och bor i dag utanför Malmö. Sedan hennes karriär inleddes på radiokanalen ”Din gata” i Malmö har hon lett flera barnprogram och radioprogram. Bara i år har hon gjort succé som Oscar Zias sidekick i Melodifestivalen, hörts i radioprogrammen ”Karlavagnen” och ”Ring så spelar vi” och tävlat i ”På Spåret”. Få har kunnat undgå Farah Abadis smittande energi.

Det är Kvällspostens läsare och de som följer Stiftelsen Skåneländska flaggans dag som har röstat fram vinnaren.

– Det är väldigt roligt att få hylla Farah Abadi i år, en person som verkligen nått ut till våra läsare, säger Maria Rydhagen, chefredaktör på Kvällsposten.

Utmärkelsen Årets skåning har delats ut av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag sedan 1967, de senaste 13 åren i samarbete med Kvällsposten. Förra året tilldelades priset ryttaren Peder Fredricson. Bland tidigare vinnare finns namn som Peps Persson, Sanna Nielsen och Marianne Mörck.

Farah Abadi hyllas på Kiviks marknad den 18 juli, klockan 16.30 på stora scenen. Dessutom kommer ett porträtt att hängas upp på Malmö Airport.

– Farah Abadi är ett mycket bra val som Årets skåning! Det har verkligen varit hennes år och det är fint att se hur väl hon representerar Skåne, säger Göran Hansson, ordförande i Stiftelsen Skåneländska flaggans dag.

Lovisa Åkesson, redaktionschef Kvällsposten
lovisa.akesson@kvp.se