Färdigbyggd: Svärtinge Skogsbacke Skola

Norrköping fortsätter att växa och utvecklas. På en höjd med utsikt mot sjön Glan finns Norrköpings nyaste grundskola.

Skolans framsida

Svärtinge Skogsbacke Skolan rymmer 14 klasser, från förskoleklass upp till årskurs sex. Utöver undervisningslokaler finns tillagningskök och en fristående idrottshall. Den totala byggytan uppgår till cirka 6 600 kvadratmeter.

Skolbyggnaden har arkitektoniskt brutits ner till flera mindre byggnader som är sammanbyggda. Skolans tegelfasad med inslag av trä kopplar an till det nordiska formspråket och den naturnära miljön i Svärtinge.

Trots skolans storlek tycker jag att skolan upplevs mindre än vad den faktiskt är.
Att bryta upp skolbyggnaden i olika delar har gjort att skolan smälter bra in i sin miljö, säger Per Kempe, projektchef på Norrevo.

Projektet har projektletts av Structor Östergötland och NCC Construction Östergötland har genomfört byggnationen i totalentreprenad.

Tyréns har varit projektets arkitekter.

Invigningen av skolan är planerad till slutet av januari.

Ny förskola byggs i Svärtinge Skogsbacke

Granne med den nya grundskolan har Norrevo precis påbörjat bygget av en ny förskola. Skolan byggs för 80 barn fördelade på fyra avdelningar. Skolan kommer även att ha ett mottagningskök.

Skolan kommer att få en egen solcellsanläggning för produktion av el till belysning och uppvärmning.

Målet är att de första förskolebarnen ska kunna flytta in i augusti 2022.

Projektet projektleds av Structor Östergötland. Skolan byggs genom delad entreprenad där flera små och medelstora entreprenörer bidrar till helheten.

GKAK har ritat konceptet till våra typförskolor. Tyréns har ritat förskolan i Svärtinge.

Skolans framsida
Skolan från innergården
Skolan är en del av skogsbacken
Visionsbild över den nya förskolan