​Färdplan för fossilfritt inrikesflyg år 2030 lämnas till regeringen

Inrikesflyget ska bli fossilfritt till 2030 och allt flyg som lyfter från Sverige fossilfritt från 2045. Christian Clemens, VD för BRA, lämnar idag över flygbranschens färdplan till klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin och Närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Färdplanen för ett fossilfritt inrikesflyg är framtagen inom ramen för Fossilfritt Sverige, regeringens initiativ för att driva omställningen till ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Bakom färdplanen slår flygbranschens aktörer: flygbolag, flygplatser och flygteknikföretag men också bränsleproducenter.

I planen slår branschen fast att det är möjligt för inrikesflyget att var fossilfritt år 2030 och att allt flyg som lyfter från Sverige är fossilfritt år 2045.

För att lyckas med omställningen behöver flygbranschens aktörer och politiken gå hand i hand. Den största nyckeln till en snabb övergång till fossilfritt flyg är att växla från fossilt flygbränsle till biobränsle.

Den stora utmaningen är att skapa en marknad för storskalig produktion av biobränsle, men där är finansieringen en knäckfråga.

Ett av färdplanens förslag till regeringen är att besluta om ett investeringsstöd samt medel för projektering av svenska produktionsanläggningar för biobränsle till flyget.

Samtidigt ska flygbolagen arbeta för att driva energieffektiv flygteknikutveckling och arbeta för en kommersiell marknad för biobränsle.

– Jag är väldigt stolt över att vara med och lämna över denna färdplan till regeringen. På BRA har vi sedan 2015 de mest ambitiösa klimatmålen i flygbranschen och nu står vi som bransch eniga om att arbeta för att fossilfritt flyg. Det är en stor vinst för Sverige och jag är övertygad om att vi blir en förebild för många andra länder, säger Christian Clemens.

Planen lämnas över till Vice statsminister och klimatminister Isabella Lövin och Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i Rosenbad. I samband med överlämningen sade Isabella Lövin:

– Enda sättet att uppnå de klimatmål vi sätter upp är att engagera hela samhället, och inte minst näringslivet. Politiken och näringslivet ska göra detta tillsammans och göra Sverige till världens kanske första fossilfria välfärdsländer. Det är världsunikt.

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.

Nytt direktflyg från Göteborg till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Göteborg och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flygresor till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.