​Färdplan för fossilfritt inrikesflyg år 2030 lämnas till regeringen

Inrikesflyget ska bli fossilfritt till 2030 och allt flyg som lyfter från Sverige fossilfritt från 2045. Christian Clemens, VD för BRA, lämnar idag över flygbranschens färdplan till klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin och Närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Färdplanen för ett fossilfritt inrikesflyg är framtagen inom ramen för Fossilfritt Sverige, regeringens initiativ för att driva omställningen till ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Bakom färdplanen slår flygbranschens aktörer: flygbolag, flygplatser och flygteknikföretag men också bränsleproducenter.

I planen slår branschen fast att det är möjligt för inrikesflyget att var fossilfritt år 2030 och att allt flyg som lyfter från Sverige är fossilfritt år 2045.

För att lyckas med omställningen behöver flygbranschens aktörer och politiken gå hand i hand. Den största nyckeln till en snabb övergång till fossilfritt flyg är att växla från fossilt flygbränsle till biobränsle.

Den stora utmaningen är att skapa en marknad för storskalig produktion av biobränsle, men där är finansieringen en knäckfråga.

Ett av färdplanens förslag till regeringen är att besluta om ett investeringsstöd samt medel för projektering av svenska produktionsanläggningar för biobränsle till flyget.

Samtidigt ska flygbolagen arbeta för att driva energieffektiv flygteknikutveckling och arbeta för en kommersiell marknad för biobränsle.

– Jag är väldigt stolt över att vara med och lämna över denna färdplan till regeringen. På BRA har vi sedan 2015 de mest ambitiösa klimatmålen i flygbranschen och nu står vi som bransch eniga om att arbeta för att fossilfritt flyg. Det är en stor vinst för Sverige och jag är övertygad om att vi blir en förebild för många andra länder, säger Christian Clemens.

Planen lämnas över till Vice statsminister och klimatminister Isabella Lövin och Närings- och innovationsminister Mikael Damberg i Rosenbad. I samband med överlämningen sade Isabella Lövin:

– Enda sättet att uppnå de klimatmål vi sätter upp är att engagera hela samhället, och inte minst näringslivet. Politiken och näringslivet ska göra detta tillsammans och göra Sverige till världens kanske första fossilfria välfärdsländer. Det är världsunikt.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BRA prisas för sitt hållbarhetsarbete - BRA tar hem Grand Travel Awards Hållbarhetspris15.2.2019 09:46:20Pressmeddelande

Juryns nominering lyder: "BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart."

Vols directs entre Lyon et Göteborg en Suède - Une nouvelle ligne et bio- carburants !6.2.2019 14:43:45Pressmeddelande

A partir du 4 mars 2019 et deux fois par semaine, la nouvelle ligne de la compagnie BRA démarrera avec deux vols hebdomadaires entre Lyon et Göteborg, un vol aller -retour les lundis et les jeudis. Très concernée par l'impact de la pollution aérienne sur l'environnement, BRA est la première compagnie à proposer à ses usagers une « option bio-carburant ». Lors de l'achat du billet sur le site web de BRA, il est possible, moyennant un surcoût de 30€, de contribuer à remplacer environ 40-50 % du carburant d'origine fossile par un biocarburant.