Färdplan för klimatet antagen

Kyrkostyrelsen har idag antagit en ”Färdplan för klimatet”. Enligt planen ska Svenska kyrkan vara klimatneutral år 2030, främst genom utsläppsminskningar i den egna verksamheten. Beredningen av färdplanen har utgått ifrån det nyligen reviderade biskopsbrevet om klimatet, och har skett i nära samarbete mellan stiften och nationell nivå.

Svenska kyrkan har antagit en färdplan för klimatet, med utsläppsmål och ett tydligt andligt och existentiellt perspektiv. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Kyrkostyrelsen konstaterar i färdplanen att klimatkrisen hör till vår tids stora ödesfrågor, och påverkar möjligheterna att ”skydda och realisera mänskliga rättigheter samt förebygga konflikt och migration. De påverkar också i högsta grad förutsättningarna för allt annat liv i skapelsen”.

Det övergripande effektmålet är att Svenska kyrkan ska vara klimatneutral år 2030, det vill säga inte lämna något nettobidrag till den globala uppvärmningen. Målet ska nås genom utsläppsminskningar inom den egna verksamheten, samt andra insatser för omställning nationellt och globalt.

– Svenska kyrkan har sedan länge varit engagerad i klimatarbetet. Det är en självklar konsekvens av vår tro och teologi. Med denna färdplan blir arbetet ännu mer konkret och kraftfullt. Vi tar ett gemensamt ansvar i arbetet för ekologisk, ekonomisk, social och andlig hållbarhet, säger ärkebiskop Antje Jackelén, som är ordförande i kyrkostyrelsen.

Svenska kyrkan kommer också, bland annat genom Act Svenska kyrkan, att stärka stödet till de människor som drabbas mest trots att de bidragit allra minst till klimatförändringarnas effekter.

Här finns Svenska kyrkans färdplan för klimatet i sin helhet.

Bakgrund
Kyrkomötet gav 2018 kyrkostyrelsen i uppdrag att arbeta fram former för ett nationellt täckande program för klimatstrategi, som ska kunna genomföras i samtliga 13 stift inom Svenska kyrkan. Beslutet följdes upp av kyrkomötet 2019, som anslog 25 miljoner kronor per år i tre år till klimatsatsningen.

Förutom själva färdplanen har kyrkostyrelsen också beslutat att det årliga anslaget ska delas i två delar. 11 miljoner kronor ska fördelas lika mellan stiften och användas till personella resurser för klimatsatsningen. De återstående 14 miljonerna ska fördelas av kyrkostyrelsens arbetsutskott.

Läs mer om klimatarbetet i Svenska kyrkan: www.svenskakyrkan.se/klimat

The Archbishop to hold meeting on religion and migration21.1.2020 16:00:00 CETPress release

On 27-30 January, around 70 people from 15 European countries will gather for a meeting in Malmö on one of the major contemporary and future issues of our time, migration. The meeting is part of the programme A World of Neighbours, initiated by Archbishop Antje Jackelén. The aim is to create an interreligious European network for practitioners working with refugees and migrants, in order to promote social sustainability.

Ärkebiskopen bjuder in till möte om religion och migration21.1.2020 14:10:09 CETPressmeddelande

Den 27-30 januari samlas ett 70-tal personer från 15 europeiska länder till ett möte i Malmö om en av vår tids stora samtids- och framtidsfrågor, migrationen. Mötet är en del av programmet En värld av grannar, som ärkebiskop Antje Jackelén tagit initiativ till. Syftet är att skapa ett interreligiöst europeiskt nätverk för och med människor på flykt, för att främja den sociala hållbarheten.

Rikspolischefen först ut i ärkebiskopens podcast14.1.2020 08:12:00 CETPressmeddelande

En professor i illustration, en programledare i TV och talmannen – det är några av vinterns gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är sju avsnitt inplanerade i vinter och det första finns nu tillgängligt i vanliga poddkanaler. Det är ett samtal med rikspolischefen Anders Thornberg om ‪faktisk och upplevd trygghet, om att skydda demokrati och mänskliga rättigheter, och att kyrkan behövs för att justera den inre kompassen hos ungdomar.

Uttalande om kristna i Mellanöstern18.12.2019 16:42:57 CETPressmeddelande

Vi ser med sorg att våra kristna trossyskon i Mellanöstern lever i en särskild utsatthet på grund av krig, konflikt, ockupation, brott mot mänskliga rättigheter och folkrätt samt auktoritära politiska styren. Många har tvingats till flykt och migration. Vi har som kyrka ett ansvar att vara medvandrare till kristna i den del av världen där kristendomen föddes. Det skriver kyrkostyrelsen i ett uttalande med anledning av den alarmerande minskningen av Mellanösterns kristna befolkning.