Färgstark svensk furu ramar in skandinavisk design på London Design Fair

Den svenska designpaviljongen på London Design Fair fick stor uppmärksamhet med sin rosalaserade och nyskapande träyta. Genom träpaviljongen visade branschorganisationen Svenskt Trä furus potential och främjade samtidigt svensk design, då furupaneler fick rama in svenska designföretag under mässan i september.

När Svenskt Trä medverkade på årets upplaga av London Design Fair fick träslaget furu ett nytt uttryck. Den rosa träpaviljongen, skapad av arkitekten Karin Sundberg, var byggd i massiv furu och laserad i en rosa färg. De cirka 27 000 inredningsdesigners, inköpare, producenter och journalister, som varje år besöker Londons designmässa fick en överraskande och färgstark bild av skandinavisk design.

Karin Sundberg har mångårig erfarenhet inom stadsbyggnad, arkitektur och design. Hon arbetar gärna med en konceptuell idé för att skapa en narrativ gestaltning som är tydlig och lätt att relatera till. Hon brinner för hållbar utveckling och vill med hjälp av design i olika former inspirera människor till en mer hållbar livsstil.

Hennes mål med den svenska designpaviljongen var att skapa en öppen yta, en spelplan som bestod av ett rutnätsystem med flytande och samtidigt tydlig uppdelning. Alla furuytor laserades i en kraftfull rosa ton. Träpanelens färg gav en wow-effekt som gjorde att paviljongen utmärkte sig i sammanhanget, samtidigt som kulören tydligt lyfte fram deltagarnas produkter.

- Att arbeta med furu är underbart. Det är flexibelt och hållbart, samtidigt som det bidrar med en härligt naturlig känsla. Trä är ett material som vi definitivt kommer att få se mer av inom design och arkitektur i framtiden. Jag är väldigt glad över att Svenskt Trä var med som partner i det här projektet eftersom det stödjer utvecklingen, säger den Malmöbaserade arkitekten.

Den svenska paviljongen på Londons Design Fair, som ägde rum 20 - 23 september, arrangerades i år av Southern Sweden Creatives i samarbete med Svenskt Trä, Ateljé Lyktan och tidskriften Form. 13 designföretag med bas i södra Sverige medverkade, bland annat Swedish Ninja, Myltha by Lisa Hilland, Nola och Happy Ears.

- För Svenskt Trä är det viktigt att närvara på designmässor inte minst för att lyfta fram Sverige som ett träland. Men vi vill också visa vad man kan göra med furu och att det är ett träslag som man kan variera i det oändliga. Den rosa laserade paviljongen blev ett utropstecken på mässan. Arkitekten Karin Sundberg har lyckats skapa en furuyta med ett intressant och nyskapande uttryck, säger Charlotte Dedye Apelgren som är chef för interiör och design på Svenskt Trä.

Southern Sweden Creatives är ett projekt som stödjer sydsvenska företag inom design, film och andra kreativa näringar, för att nå ut på den internationella marknaden. Det är för närvarande det största exportrelaterade projektet för kreativa i Sverige, där Form/Design Center är en av nio partnerorganisationer.

- Vi fick mycket positiv respons på den svenska paviljongen som var centralt placerad i The Old Truman Brewery där mässan hölls. De rosa furupanelerna som paviljongen var uppbyggd av andades trä och samtida skandinavisk design, vilket var uppskattat både av besökare och utställare, berättar Terese Alstin från Form/Design Center som var projektledare för utställningen.

Charlotte Dedye Apelgren, chef interiör och design, Svenskt Trä, +46 8 762 72 60, charlotte.apelgren@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
+46 8 762 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

”Global efterfrågan för sågat virke kommer fortsätta att öka”29.11.2018 14:53Pressmeddelande

Den 21–22 november höll branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga marknadsevent i Karlstad. En generell slutsats från eftermiddagens internationella marknadsavsnitt var att tidigare underskott på trävaror nu i det korta perspektivet återgått till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan. Trots internationell instabilitet bedöms global efterfrågan på trävaror fortsätta att öka under kommande år då behovet av att bygga hållbart växer.

Framtidstro under årets Trämarknad trots internationell oro och handelskrig27.11.2018 13:32Pressmeddelande

Under årets upplaga av Trämarknaden, arrangerat av branschorganisationen Svenskt Trä, diskuterades dels nordisk bygghandel dels internationell marknad med fokus på Kina, USA och Nordafrika. Vid sidan om djupdykningar i de olika marknaderna var digitalisering, standardisering och produktifiering ett tema under dagen. Den svenska sågverksindustrins största kundsegment, nordisk bygghandel, var temat på förmiddagen och budskapet från både sågverken och bygghandeln var att framtiden ligger i ett ökat samarbete med fokus på produktutveckling och effektivare flöden.

Möt hela träindustrin i Karlstad20.11.2018 07:41Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN Trämarknaden i Karlstad är en mittpunkt och mötesplats för såväl den svenska som internationella sågverksbranschen. Under en för- och eftermiddag den 22 november möter vi de främsta företrädarna från trä- och sågverksindustrin som delar med sig av trender och utveckling av träindustrins marknad. Välkommen att delta under seminarium och presslunch samt under utnämningen av riddare av Trämarknadsorden.