Färre barn och ungdomar i hockeyn under pandemin

Riksidrottsförbundet (RF) har presenterat ny statistik som visar att antalet aktiviteter i barn- och ungdomsidrotten tydligt minskat under corona-pandemin. Statistiken visar att svensk ishockey inte är något undantag. Ishockeyn klarar sig ändå något bättre med en minskning på 8,8 procent i jämförelse med genomsnittet i alla idrotter på 10,6 procent.

-        RF:s siffror visar att vi måste lägga fokus på att komma igenom pandemin, men även på hur vi tar oss an tiden efter den. I svensk ishockey diskuterar vi just nu ”tre puckar” som greppar allt från återstart med publik på arenor till att vi behöver en ordentlig nystart för all verksamhet och hur vi utvecklar ishockeyn framåt utifrån den nya spelplanen som pandemin lämnar efter sig. En annan viktig del är att RF på allvar måste öka det ekonomiska stödet till oss idrottsförbund där idrotten, i vårt fall ishockeyn, bedrivs på riktigt. Det gäller både det ordinarie statsanslaget kommande år och förstås i ett eventuellt extrastöd under pandemin, säger Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet.

Det är skillnader över landet där vissa delar har haft en kraftigare minskning av antalet barn och unga under pandemin.

-        I grunden är vi inte överraskade över att antalet deltagartillfällen sjunkit, det är rätt logiskt med tanke på hur 2020 blev. Vi ser när vi tittar i statistiken över deltagartillfällen att vissa åldrar sticker ut med större tapp än andra och vi ser även några av våra distrikt behöver analysera siffrorna lite noggrannare för att fånga upp vad skälen till de större tappen är, säger Anders Wahlström, ansvarig barn- och ungdomsishockey.

Läs mer om RF:s nya LOK-stödsstatistik här: Färre unga idrottade under corona – trend som oroar.

Anders WahlströmBarn-och ungdomsansvarig

Tel:0706096229