Färre bolåneansökningar till följd av corona

ANN-CHRISTIN LENKSJÖ, kontorschef på Handelsbanken i Nacka Forum, berättar i bostadspodden Kvadrat att ansökningarna om nya bolån på hennes kontor har gått ned väsentligt. ”Det ringer också en hel del kunder som är oroliga, framförallt småföretagare”, säger hon.

Övre raden från vänster: Helena Ullhag, mäklare Karlsson & Uddare, Ann-Christin Lenksjö, kontorschef på Handelsbanken i Nacka Forum. Nedre raden från vänster: Petra Bergman, programledare för bostadspodden Kvadrat, Joakim Båge, programledare för bostadspodden Kvadrat. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Ann-Christin Lenksjös kontor har nu börjat bevilja amorteringsfria perioder till bolånekunder som har en ansträngd ekonomi på grund av coronakrisen, vilket Finansinspektionen gav tillstånd till nyligen.

Det kom in en hel del förfrågningar och konkreta propåer om att bevilja amorteringsfria perioder redan under gårdagen, säger hon.

Vi beviljar nästan alltid amorteringsfrihet i tre eller sex månader om man drabbats av effekterna av coronakrisen.”

Ann-Christin Lenksjö spår också att färre kommer att se sin bostad som en investering i första hand än tidigare. Hon menar att förväntningarna på stora prisökningar kommer minska.

Blir det en lågkonjunktur och väldigt många blir av med jobben så är det ju svårt att se att bostadspriserna inte följer med ned, kanske inte något ras, men en utplaning. Då är det nog ingen som spår att priserna kommer att gå upp i alla fall”, säger hon.

Samtidigt vittnar Helena Ullhag, mäklare på Karlsson & Uddare, om beteendeförändringar på marknaden. Färre spekulanter är ute för att endast få inspiration utan är mer köpbenägna än tidigare eftersom de i stor utsträckning redan har sålt sin egna bostad och är i behov av en ny. Hon menar att många som är intresserade av att köpa bostäder trots coronakrisen, men att objekt sannolikt kommer att behöva marknadsföras annorlunda framöver.

”De hem som på ett bra sätt till exempel erbjuder möjligheten att jobba hemma kommer att sticka ut och vara mer lättsålda framöver”, säger hon.

Hon ser att mäklarfirmorna nu kommer att behöva jobba mer med direktmatchningar av säljare och köpare, privatvisningar och den nya möjligheten att ha livestreamade visningar av bostäder på Hemnet.

Lyssna på podden här (27:28 min, nytt fönster)

Titta på det senaste avsnittet av Kvadrat här.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.