Färre jobb än förra året inom hotell och restaurang

Hotell- och restaurangarbetsgivarna förväntar sig en i stort sett stillastående arbetsmarknad under det kommande kvartalet och sysselsättningstrenden +1 procent är ett ras med hela 21 procentenheter jämfört med förra våren. Det är däremot en upp-hämtning jämfört med förra kvartalets negativa jobbprognos. De största jobbchanserna finns istället nom de tjänstebaserade finans-, fastighets- och konsultbranscherna och bland regionerna är det Stockholm och Uppsala som toppar före Norrland. Detta visar Manpower Arbetmarknadsbarometer.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för hotell- och restaurangbranschen är alltså +1 procent, vilket är en uppgång med nio procentenheter jämfört med förra kvartalet men en nedgång med hela 21 procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet är +7 procent.

- Både hotell- och restaurangbranschen och transportsektorn förväntar sig en i stort sett stillastående sysselsättning under våren och hotell- och restaurangarbetsgivarnas kraftigt reducerade prognos jämfört med för ett år sedan är ett negativt tecken från en konjunkturkänslig bransch. Samtidigt noterar vi glädjande nog att branschen trots detta gör samtliga regioner och undersökta branscher sällskap och rapporterar positiva jobbplaner, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Fortsatt störst efterfrågan i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar nio av tio en positiv sysselsättningsprognos medan transportsektorn har lämnat en nollprognos. Hotell- och restaurangbranschen verkar få dras med fortsatt problem och trots en uppgång till en försiktigt positiv nivå rasar sysselsättningstrenden alltså med 21 procentenheter jämfört med förra året. Starkast efterfrågan rapporteras precis som de tre föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn, som trots en minskning med sju procentenheter rapporterar optimistiska +18 procent. Energisektorn går fortsatt starkt och det ser äntligen ut som om gruvindustrin får ett efterlängtat uppsving, båda landar på sysselsättningstrenden +13 procent. Byggbranschen minskar något och rapporterar beskedliga +4 procent.

Stockholm och Uppsala går starkast

Arbetsgivarna i samtliga sex regioner lämnar positiva jobbprognoser inför det andra kvartalet 2016. Störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar Stockholms och Uppsala län med sysselsättningstrenden +14 procent, en ökning med hela 15 procentenheter jämfört med samma period förra året. Även Norrland rapporterar tydligt optimistiska sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden är +10 procent.

Blandade resultat globalt

De starkaste prognoserna globalt kommer från Indien, Japan, Taiwan och Colombia. De svagaste rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Frankrike och Italien. Kina fortsätter sin inbromsning och arbetsgivarna har återigen lämnat en försiktig sysselsättningsprognos. I Europa har Bulgarien passerat Turkiet som det land med störst behov av arbetskraft medan Frankrike har lämnat den svagaste - och enda negativa - prognosen i EMEA-regionen.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det andra kvartalet 2016 förväntar sig 11 procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, två procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (84 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +9 procent men när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +7 procent.

För mer information, kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Diagram

Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet presenteras den 14 juni 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.