Färre jobb väntas i byggbranschen

8.9.2015 07:58 | ManpowerGroup

Byggarbetsgivarnas positiva jobbprognos från i somras har övergått i betydligt bistrare tongångar och sysselsättningstrenden inför årets sista kvartal dyker ner till negativa -5 procent. Det är minskningar både vid en kvartals- och årsjämförelse. Även energisektorn minskar liksom gruvnäringen medan finans-, fastighets- och konsultbranscherna går starkast av samtliga undersökta branscher.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för byggbranschen är -5 procent, en minskning med sju procentenheter jämfört med förra kvartalet och med sex procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för riket är +5 procent.

- Byggbranschen inledde året med en optimistisk jobbprognos och har sedan dess pendlat precis över och under nollstrecket och är nu nere på ungefär samma nivå som under lågkonjunkturen 2009, vilket givetvis är bekymmersamt. Men vi kan samtidigt konstatera att arbetsgivarna i samtliga tre storstadsregioner förväntar sig en positiv arbeskraftsefterfrågan, så det finns goda tecken på arbetsmarknaden inför det fjärde kvartalet, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Stor sysselsättningsökning i finans- och fastighetssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sex av tio en positiv sysselsättningsprognos. Stora minskningar rapporteras alltså från både byggbranschen och energisektorn liksom från gruvarbetsgivarna. Starkast prognos kommer precis som föregående mätning från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhets-sektorn som ökar med sex procentenheter till tydligt optimistiska +21 procent. Även offentliga sektorn ser fram emot ett positivt jobbkvartal.

Stockholm och Uppsala åter i topp

Arbetsgivarna i samtliga regioner lämnar positiva jobbprognoser inför årets sista kvartal. Störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar Stockholms och Uppsala län, nu med sysselsättningstrenden +9 procent, en ökning med tre procentenheter jämfört med samma period förra året. Västra Götalands och Hallands län gör en rejäl upphämtning efter en svag sommarprognos och Skåne rapporterar betydligt starkare jobbplaner än förra kvartalet. Mellersta Sverige förväntar sig en betydligt mer aktiv arbetsmarknad det kommande kvartalet och östra Götaland minskar något, men har trots detta en fortsatt positiv sysselsättningsprognos. Norrland backar något efter flera optimistiska kvartal.

Blandad bild globalt

Globalt rapporteras positiva jobbprognoser från 36 av 42 undersökta länder. Förra kvartalet var siffran 40 positiva länder. Störst efterfrågan på arbetskraft globalt kommer från Indien, Taiwan, Japan och USA. De svagaste – och enda negativa - prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Italien, Frankrike, Grekland och Finland. I Europa är det Rumänien som har störst behov av arbetskraft medan Italien fortsätter att rapportera undersökningens lägsta jobbprognos globalt.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2015 förväntar sig sju procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, två procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (82 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +5 procent och även när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +5 procent.

För mer information, kontakta:

Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Diagram

Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2016 presenteras den 8 december 2015.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.