Färre oroliga för inställda flyg jämfört med innan pandemin

Efter turbulenta år för resenärer som velat ut och resa är det inte konstigt att orosmoln satt sig nu när resandet åter är i gång. Enligt Tickets SIFO-undersökning* oroar sig flest, 31 procent, för att en själv eller sitt resesällskap ska bli sjuka inför eller under sin resa. När det kommer till inställda flyg och flygförseningar har dock oron minskat jämfört med innan pandemin – från 14 till 8 procent.

-               Att en tredjedel är mest nervös över sjukdom inför eller under sin resa har sina förklaringar, då vi de senaste åren blivit präglade av att testa oss och känna efter om vi har symtom. Även om restriktioner inom resandet nu har släppt sitter det nog kvar hos många, rädslan för att en förkylning ska sätta käppar i hjulet för ens planer. Intressant är dock att oron minskat för inställda flyg – trots att det är något vi fått uppleva under de senaste åren, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Mellan 2020-2022 har svenskarna fått erfara inställda flyg till följd av pandemi, minskad kapacitet och strejker. Nu ser situationen annorlunda ut, och svenskarna har inte blivit skotträdda för att problematiken ska upprepas. 8 procent anger att ens största oro inför resa är att flyget ska bli inställt/försenad – en siffra som har sjunkit sen innan pandemin då 14 procent uppgav samma svar.

-               Tvärtom vad man skulle kunna tro har de senaste åren inte gjort oss mer oroliga för att ens flyg ska ställas in, trots att många svenskar tyvärr drabbats av just detta. Detta kan bero på att vi har vant oss vid det nya normala, att vi inte kan påverka omvärlden, men att man i stället ser till att boka charter eller paketresa för att bli omhändertagen från början till slut, eller att man garderar sig genom att boka av- eller ombokningsbara biljetter. Vi har även mött en uppsjö besvikna kunder under pandemin som fått sin resa inställd - men som efter hjälp, förståelse och guidning hittat en alternativ resa. Många inser att det oftast går att lösa på ett eller annat sätt, om man bokat med en väletablerad aktör, säger Sofia Eddelid.

Om man bokar charter eller paketresa är man som konsument skyddad av Paketreselagen, som inte gäller om man bokar flyget och hotellet var för sig. Detta innebär bland annat att man har rätt att avboka resan och bli återbetald om UD inför en avrådan till resmålet, och att man kan få resan återbetald av Kammarkollegiet även om resebolaget går i konkurs.

Andra orosmoment bland svenskar som framkommit ut Tickets SIFO-undersökning är att missa incheckning/komma för sent till flygplatsen (9 procent), att bagaget ska komma bort (5 procent) eller dåligt väder under resan (4 procent). 25 procent uppger att de inte blir nervösa över någonting inför resan, medan endast 2 procent uppger att de är mest oroliga över att få inbrott hemma i Sverige.

*SIFO-undersökning på uppdrag av Ticket, utförd 30 november – 11 december 2022, totalt tillfrågades 1000 personer i åldrarna 18-79 med riksrepresentativt urval.

Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning i 10 länder under varumärkena Ticket, AirnGo och Charter. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.