Färre skuldsatta med förslag till nytt bostadsbidrag

Försäkringskassans förslag om nytt bostadsbidrag minskar risken för att hushåll ska bli skuldsatta. En tredjedel av alla mottagare av bostadsbidraget blir idag återbetalningsskyldiga.

Bostadsbidraget har kritiserats för att bidragsmottagare blir återbetalningsskyldiga och i många fall skuldsatta.Under 2015 fick 89 000 hushåll krav på att de skulle betala tillbaka en del av de bidrag de fick under året. Eftersom dessa hushåll har svag ekonomi är det många som hamnar i skuld till Försäkringskassan. 72 procent av barnhushållen som blivit återbetalningsskyldiga blir också skuldsatta.

- Hushållen ska kunna förvänta sig att få ett korrekt bostadsbidrag utan risk för återbetalningskrav eller att hamna i en långvarig skuldsituation, säger Alexandra Wallin, chef för avdelningen för Barn och familj.

Försäkringskassans bedömning är att återkrav och antalet skuldsatta hushåll skulle minska kraftigt som en följd av förslaget. Varje år återkräver Försäkringskassan mer än en halv miljard kronor efter att avstämningarna av bostadsbidragen är genomförda. Förslaget innebär att ansökan görs mot månadsvisa deklarerade inkomstuppgifter, vilket gör att utbetalningarna blir mer korrekta både vid ansökningstillfället och över tid.

Idag söks och betalas bostadsbidraget ut preliminärt utifrån en av den sökande uppskattad inkomst för hushållet som sedan matchas mot den slutligen taxerade inkomsten. Det är en modell som i många fall leder till återbetalningsskyldighet av hela eller delar av bostadsbidraget då det kan vara svårt att uppskatta framtida inkomster.

Försäkringskassan föreslår vidare att bostadsbidraget ska beviljas individuellt även till makar och sambor samt att den solidariska återbetalningsskyldigheten ska upphöra.

Bilaga: Förslag till ett nytt moderniserat bostadsbidrag

Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Inera och Försäkringskassan säger upp samarbetsavtal om gemensam tjänstelegitimation22.1.2019 15:08:21 CETPressmeddelande