Färre som e-handlade, och för mindre pengar i genomsnitt

Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad visar att e-handelns omsättning minskar kraftigt, minus 17 procent jämfört med samma månad föregående år. Inkluderar man även svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen med 20 procent. E-handeln från utlandet är, i likhet med i januari, fortsatt halverad jämfört med förra året.

Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent från förra månadens 67
procent. Det är även lägre än förra årets 66 procent i februari månad, men fortsatt betydligt
högre än andelen som e-handlade i februari 2020, precis innan pandemins utbrott. Varor från
apotek var i likhet med i januari den populäraste kategorin att e-handla.

- Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken till
minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle
handla i fysiska butiker. Det säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

"Högtrycket inom e-handeln mattas av"

Även om andelen e-handelskonsumenter minskade i februari är det primärt ett lägre
genomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.

- Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart
högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att
högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av, säger Johan Davidson.

Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.