Färre valde kort bindningstid i december

I december valde 6 av 10 nya bolånetagare hos SBAB att binda sitt bolån på tre månader, vilket är en minskning sedan november, då andelen var 66 procent. Andelen som valde treårig bindningstid ökade med hela 6 procentenheter. Att fler väljer att binda på tre år kan delvis kopplas till SBAB:s räntesänkning i oktober förra året.

Övriga val av bindningstider i december jämfört med november

December

Tre månader

1 år

2 år

3 år

4 år

5 år

7 – 10 år

Avser nya bolånekunder hos SBAB

I december valde 6 av 10 nya bolånetagare hos SBAB att binda sitt bolån på tre månader, vilket är en minskning med 6 procentenheter sedan november. Samtidigt ökade andelen som valde tre års bindningstid från 20 till 26 procent. Andelen som band på tre år skiljde sig dock mycket mellan villa- och bostadsrättsinnehavare: 34 procent för de med villa och 19 procent för de med bostadsrätt.

- Förutom att det just nu är låg ränta på lån med 3 års bindningstid, så påverkas sannolikt valet av individuella faktorer som exempelvis hur länge man tror att man ska bo i sin bostad. Vi bor betydligt längre i våra villor än bostadsrätter vilket kan ses som en förklaring till att fler villaköpare väljer längre bindningstid. Det ska bli intressant att se om och hur SBAB:s räntesänkning på bolån med bindningstid på 2-, 4- och 5 år, som genomfördes i januari, påverkar valen av bindningstid framöver, säger Claudia Wörmann.

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid

4

Totalt

100

Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 285 000 och 381 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2020). Antal medarbetare (FTE) är 748. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Boräntorna på väg upp snabbare än väntat24.3.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp i kölvattnet av globalt stigande långräntor. Riksbanken höjer reporäntan tidigare än väntat, vilket även kommer att dra upp de rörliga boräntorna. Fortsatt låga globala realräntor talar dock för att det inte blir någon dramatik. Omfattande globala statsfinansiella problem till följd av pandemin med stigande riskpremier utgör samtidigt en riskfaktor. Riksbankens utrymme att sänka räntan i ett sådant läge är begränsat men de goda svenska statsfinanserna utgör en motvikt mot stigande riskpremier i Sverige.