Färre villaägare valde kort räntebindningstid för bolån

I januari 2021 valde 69 procent av SBAB:s nya bostadsrättskunder delvis rörlig ränta på sina bolån. Motsvarande siffra bland nya villakunder var 50 procent. Den vanligaste kombinationen av räntebindningstider var en lånedel på tre månader och en del på tre år.

Skillnad i bindningstider mellan villa- och bostadsrättsägare
53 procent av de nya bostadsrättskunderna valde tre månaders räntebindningstid på hela bolånet. Motsvarande andel för villaköpare var 35 procent.

Val av räntebindningstid på bolån nya kunder i januari

Andel av alla Bostadsrättskunder hos SBAB

Andel av alla Villakunder hos SBAB

Tre månaders bindningstid på hela bolånet

53%

35%

Tre månaders bindningstid och en del med längre bindningstid

14%

11%

Tre olika delar tremånaders och två med olika långa bindningstider

Allt bundet i 1 år

3%

Allt bundet i 2 år

Allt bundet på 3 år

13%

27%

Allt bundet på 4 år

1%

2%

Allt bundet på fem år eller längre

3%

5%

Källa: SBAB, Nya bolånekunder i januari. Endast de vanligast förekommande bindningstiderna redovisas och resultatet summerar därför inte till 100 procent.

- Bolåneräntorna för räntebindningstider på två, tre och fyra år är väldigt låga. Det påverkar förstås valet som människor gör. Villaägarna är mer benägna än bostadsrättsägarna att välja längre räntebindnings vilket sannolikt har att göra med att man också bor längre i en villa än i en bostadsrätt, säger Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB.

- Förhållandevis få bolånetagare valde att dela upp bolånet på flera räntebindningstider. Med en enda räntebindningstid ökar risken för en större räntejustering när tiden väl löper ut. Det är viktigt att tänka på hur länge man planerar att o i sin bostad och att räkna på hur man klarar en eventuell ränteökning innan man väljer räntebindningstid på sitt bolån, säger Claudia Wörmann.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Var förberedd på hektisk fritidshusmarknad7.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Säsongen för den traditionella fritidshusmarknaden är i full gång och kännetecknas hittills av stigande priser samt rekordsnabb omsättning. Under det senaste året har det genomsnittliga fritidshuset blivit 13 procent dyrare. Det tar idag i genomsnitt 14 dagar innan ett fritidshus säljs i Sverige. I fjol tog det 20 dagar. Den hektiska marknaden kan leda till stress framför allt bland köpare, men det finns en del knep att ta till.

Bostadspriserna vänder ner nästa år till följd av stigande boräntor22.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

BNP växer i år med 3,3 procent samtidigt som bostadspriserna fortsätter mot nya höjder. De väntas ha stigit med 11 procent i genomsnitt när året är slut – priserna på villor mer än på bostadsrätter. 2022 fortsätter BNP att öka ungefär lika mycket medan bostadspriserna väntas falla svagt. Under treårsperioden 2022–2024 väntas bostadspriserna falla tillbaka med sammanlagt 6 procent till följd av stigande boräntor. Det kan jämföras med den beräknade uppgången på strax över 20 procent under tvåårsperioden 2020 och 2021.