Färre villaägare valde kort räntebindningstid för bolån

I januari 2021 valde 69 procent av SBAB:s nya bostadsrättskunder delvis rörlig ränta på sina bolån. Motsvarande siffra bland nya villakunder var 50 procent. Den vanligaste kombinationen av räntebindningstider var en lånedel på tre månader och en del på tre år.

Skillnad i bindningstider mellan villa- och bostadsrättsägare
53 procent av de nya bostadsrättskunderna valde tre månaders räntebindningstid på hela bolånet. Motsvarande andel för villaköpare var 35 procent.

Val av räntebindningstid på bolån nya kunder i januari

Andel av alla Bostadsrättskunder hos SBAB

Andel av alla Villakunder hos SBAB

Tre månaders bindningstid på hela bolånet

53%

35%

Tre månaders bindningstid och en del med längre bindningstid

14%

11%

Tre olika delar tremånaders och två med olika långa bindningstider

Allt bundet i 1 år

3%

Allt bundet i 2 år

Allt bundet på 3 år

13%

27%

Allt bundet på 4 år

1%

2%

Allt bundet på fem år eller längre

3%

5%

Källa: SBAB, Nya bolånekunder i januari. Endast de vanligast förekommande bindningstiderna redovisas och resultatet summerar därför inte till 100 procent.

- Bolåneräntorna för räntebindningstider på två, tre och fyra år är väldigt låga. Det påverkar förstås valet som människor gör. Villaägarna är mer benägna än bostadsrättsägarna att välja längre räntebindnings vilket sannolikt har att göra med att man också bor längre i en villa än i en bostadsrätt, säger Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB.

- Förhållandevis få bolånetagare valde att dela upp bolånet på flera räntebindningstider. Med en enda räntebindningstid ökar risken för en större räntejustering när tiden väl löper ut. Det är viktigt att tänka på hur länge man planerar att o i sin bostad och att räkna på hur man klarar en eventuell ränteökning innan man väljer räntebindningstid på sitt bolån, säger Claudia Wörmann.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna fortsatte att stiga i hela Sverige i februari2.3.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus steg överlag i hela Sverige i februari. Bland storstadsområdena steg lägenhetspriserna med 3,5 procent i Stormalmö. I Storstockholm och Storgöteborg steg de med 1,5 respektive 1,2 procent. Stormalmö uppvisade också störst prisökning på villor bland storstadsområdena (5,5 procent), tätt följd av Storstockholm (4,0 procent). I Storgöteborg steg villapriserna med 0,8 procent.

Trend mot ännu större underskott av nyproducerade villor25.2.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Det sjunkande byggandet av bostadsrätter i Stockholms län har lett till balans mellan efterfrågan och utbudet i tidigare överskottskommuner men samtidigt till begynnande underskott i andra kommuner. Bristen på nya villor i länet är fortsatt stor och ingen vändning finns i sikte. Även i delar av Västra Götalands län är bristen på nya villor stor - samtidigt som trenden går mot ett tydligt överskott på nya hyresrätter. I Malmö kommun råder fortsatt överskott på bostadsrätter och även i Skåne län går trenden åt brist på villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för kvartal 4, 2020.

Flest drömmer om att åka till Sälenfjällen23.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Om svenska folket själva får välja destination i svenska fjällen är det Sälen som lockar mest. En av fyra brukar normala år resa bort på sportlovet, och vanligast är att resa inom Sverige. 31 procent bedömer att deras intresse för att besöka svenska fjällen har ökat i och med pandemin. Under året har dock många fått ändra sina resplaner. Vanligaste orsaken till att inte åka någonstans är rädslan för smittspridning, och det är också vanligt att stanna hemma då det inte anses vara socialt accepterat att resa iväg. 27 procent tror att det blir dyrare att åka utomlands efter pandemin, och lika stor andel säger att de kommer att semestra mer i Sverige i framtiden.

Coronaparadoxen i bostadspriserna fortsätter – eller?17.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

BNP växer i år med 2,8 procent och arbetslösheten stiger till 8,8 procent. Antalet påbörjade nya bostäder faller med fyra tusen samtidigt som bostadspriserna stiger med 5-6 procent. Den senare prognosen är mycket osäker. Det ökade intresset för bostäder under pandemin kan leda till en ännu högre prisuppgång än i prognosen men också en lägre om konsumtionsmönstren återgår till det normala när pandemin klingar av. En snabbare ränteuppgång till följd av stigande inflation är en annan riskfaktor att beakta, även om inflationen väntas bli fortsatt låg.