Färre villakunder valde att binda räntan i mars

50 procent av SBAB:s nya villakunder valde i mars att binda bolåneräntan. 40 procent av nya bostadsrättskunder gjorde samma val. För ett år sedan, i mars 2021, var andelen villakunder som valde att binda sitt bolån uppe på 55 procent. 39 procent av de nya bostadsrättskunderna valde, i mars 2021, att binda sitt bolån.

Nedan följer en sammanställning av hur SBAB:s nya kunder valde att göra med sina bolån under mars 2022, jämfört med februari 2022 och med mars för ett år sedan (2021).

Villalån

Mars 22

Februari 22

Mars 21

Allt bundet

Allt 3 mån

Mix

Källa: SBAB:s nya villakunder

Bostadsrättslån

Mars 22

Februari 22

Mars 21

Allt bundet

Allt 3 mån

Mix

Källa: SBAB:s nya bostadsrättskunder

– I ljuset av att de längre räntorna rört sig snabbast uppåt så är det kanske inte så konstigt att det i mars i år var färre villaägare som band sitt bolån jämfört med februari och jämfört med mars 2021. Det kan kännas både extra ovisst och en smula nervöst för den som ska fatta beslut om sin räntebindningstid. Mitt medskick till den som ska välja bindningstid är att räkna, räkna och räkna på den egna ekonomin. Då vet du hur dina förutsättningar att klara en räntehöjning ser ut. Förhoppningsvis underlättar det ditt beslut och kan leda till att du känner mindre oro. Att hålla koll på ränteprognoser och hur Riksbanken resonerar är också extra viktigt idag, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

För den som vill veta mer ränteläge och val av bindningstid, läs mer här.

För mer information, vänligen kontakta:

Claudia Wörmann, Boendeekonom, SBAB. Tel: 0709-906814, claudia.wormann@sbab.se

Douglas Norström, Presschef, SBAB. Tel: 0730-271965, douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 291 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2021). Antal medarbetare (FTE) är 839. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bolån med kort bindningstid förstahandsvalet i april18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under april valde 43 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet. Bland bostadsrättskunderna valde 46 procent tre månaders bindningstid på hela bolånet. 35 respektive 36 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 21 procent av villakunderna respektive 19 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Kostnadsökningar har lett till ändrat sparbeteende12.5.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

I SBAB:s nya undersökning "Hushållens sparplaner" framgår att nio av tio har ett sparande och att många under det gångna året har förändrat sitt sparbeteende. Den vanligaste förändringen är ökat sparande på sparkonto, i aktier och fonder. Betydligt färre hushåll har minskat sitt sparande under året. Främsta skälet till sparande är att ha en buffert mot oförutsedda utgifter. Det är också vanligt att sparandet är till för att klara en inkomstförsämring.

Kraftiga prisfall på villor i Stockholm och Malmö i april – men ännu syns ingen räntefrossa på bostadsmarknaden som helhet3.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på villor föll med mer än tre procent i Storstockholm och Stormalmö medan de steg marginellt i Storgöteborg. Lägenhetspriserna föll svagt i Storstockholm och Storgöteborg, medan de ökade svagt i Stormalmö. Justerat för normala säsongsmönster var prisökningstakten för riket som helhet 0,4 procent under april. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under april.