Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.

Verksamheter som handel och service är momspliktiga. Det innebär att hyresvärden har rätt att lägga på moms på hyran. Den summan har fastighetsägaren sedan rätt att dra av på investeringar som görs i lokalen.  Sjukvård och lokaler för vaccination är däremot momsbefriade. Om en fastighetsägare hyrt ut till lokalhyresgäster som är momspliktiga och sedan hyr ut till en verksamhet som är momsbefriad måste hyresvärden betala tillbaka momsen för investeringar som gjorts i lokal för upp till 10 år sedan. Det kan röra sig om avsevärda summor.

En hyresvärd som gärna vill upplåta lokaler till vaccinering är Adam Rapp, som är VD för Rapp Fastigheter i Skövde. De nuvarande momsreglerna gör det dock svårt att genomföra.

- För mig är det självklart att hjälpa till när samhället står inför en så stor utmaning. Vi hade gärna upplåtit lokaler till sjukvårdspersonal. Det känns tråkigt att momsregler ska hindra det. Min uppfattning är att det borde göras undantag för reglerna under minst 6 månader säger Adam Rapp.

Även kraven på tillgänglighet utgör ett hinder för att upplåta lokaler till vaccinering. För att bedriva vaccinationsverksamhet krävs full tillgänglighet i enlighet med landstingens krav. Det innebär bland annat att lokalen måste sakna trappsteg samt vara utrustad med handikapptoalett både för besökare och personal.

- Fastighetsägare måste kunna bidra till samhällsintresse som vaccination utan att drabbas av en momssmäll och ett krångligt regelverk. Nu måste regeringen omgående justera reglerna så att det inte slår mot fastighetsägare som vill bidra säger Alma Ohlin, näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna i Skaraborg.

Fler fastighetsföretag kritiska till kommunens centrumarbete12.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har blivit tuffare att bedriva ett fastighetsföretag i Karlstad. Det visar undersökningen Fastighetsföretagarklimatet från Fastighetsägarna. I Karlstad har index sjunkit och är nu nere på sin lägsta nivå hittills. Kommunen ligger dock fortfarande något över snittet för de undersökta kommunerna. Sedan föregående undersökning har stödet för kommunens centrumarbete minskat kraftigt.

Bottenvåningarnas betydelse i framtidens stad27.4.2021 07:46:12 CEST | Pressmeddelande

”Levande bottenvåningar – dröm och realitet” är en ny rapport från Fastighetsägarna Stockholm som beskriver vad verksamheter i bottenvåningar betyder för en attraktiv stad. Den visar också vilka förändringar som sker i innehållet i bottenvåningarna och diskuterar förutsättningarna för en levande stad framöver. För att lyckas med omställningen som bottenvåningarna nu står inför bör kommunerna ta fram en stadslivspolicy istället för en handelspolicy menar Helena Olsson, chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm.