Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.

Verksamheter som handel och service är momspliktiga. Det innebär att hyresvärden har rätt att lägga på moms på hyran. Den summan har fastighetsägaren sedan rätt att dra av på investeringar som görs i lokalen.  Sjukvård och lokaler för vaccination är däremot momsbefriade. Om en fastighetsägare hyrt ut till lokalhyresgäster som är momspliktiga och sedan hyr ut till en verksamhet som är momsbefriad måste hyresvärden betala tillbaka momsen för investeringar som gjorts i lokal för upp till 10 år sedan. Det kan röra sig om avsevärda summor.

En hyresvärd som gärna vill upplåta lokaler till vaccinering är Adam Rapp, som är VD för Rapp Fastigheter i Skövde. De nuvarande momsreglerna gör det dock svårt att genomföra.

- För mig är det självklart att hjälpa till när samhället står inför en så stor utmaning. Vi hade gärna upplåtit lokaler till sjukvårdspersonal. Det känns tråkigt att momsregler ska hindra det. Min uppfattning är att det borde göras undantag för reglerna under minst 6 månader säger Adam Rapp.

Även kraven på tillgänglighet utgör ett hinder för att upplåta lokaler till vaccinering. För att bedriva vaccinationsverksamhet krävs full tillgänglighet i enlighet med landstingens krav. Det innebär bland annat att lokalen måste sakna trappsteg samt vara utrustad med handikapptoalett både för besökare och personal.

- Fastighetsägare måste kunna bidra till samhällsintresse som vaccination utan att drabbas av en momssmäll och ett krångligt regelverk. Nu måste regeringen omgående justera reglerna så att det inte slår mot fastighetsägare som vill bidra säger Alma Ohlin, näringspolitiskt ansvarig för Fastighetsägarna i Skaraborg.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.