Fastighetsägarna GFR utser tillförordnad vd

Styrelsen för Fastighetsägarna GFR har utsett Rikard Ljunggren till tillförordnad vd från och med 1 juli. Rikard har arbetat i organisationen sedan 2014 och kommer närmast från rollen som chef Näringspolitik och kommunikation.

Rikard Ljunggren, tf vd Fastighetsägarna GFR

Under året har en rekryteringskommitté bestående av representanter från styrelsen, tillsammans med rekryteringsfirman Maquire, genomfört en process för att hitta en ny vd för Fastighetsägarna GFR. Detta då nuvarande vd Dennis Bucht bestämt sig för att sluta under hösten.

Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 28 juni beslutade därför styrelsen att tillförordna Rikard Ljunggren som vd från och med den 1 juli. Dennis Buchts formella uppdrag fram till dess att han slutar i höst, är att stödja tillfördnad vd samt övriga ledningsgruppen.

- I dagens politiska läge är det uppenbart hur viktigt det är att fastighetsbranschen har en tydlig röst i samhällsdebatten. Det är också uppenbart hur viktigt det är med en stark branschorganisation. Med sin bakgrund och personlighet är vår bedömning att Rikard är väl rustad för uppgiften att företräda branschen och utveckla medlemsnyttan för Fastighetsägarna, säger Mariette Hilmersson, styrelseordförande för Fastighetsägarna GFR.

Rikard Ljunggren, tf vd Fastighetsägarna GFR

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna överens om tvistelösning i de årliga förhandlingarna16.7.2021 13:00:56 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har ingått ett avtal som syftar till att effektivisera och utveckla de kollektiva hyresförhandlingarna inom ramen för bruksvärdessystemet. Avtalet ger parterna möjlighet att hänskjuta tvister i de årliga hyresförhandlingarna till en särskild skiljeman i enlighet med förslagen i utredningen ”Effektivare hyresförhandlingar”.

Hyreskommissionens förslag om läge och kvalitet räcker inte6.7.2021 10:42:08 CEST | Pressmeddelande

Hushållens värderingar av olika egenskaper, som lägenhetens geografiska läge, har inte fått ett tillräckligt genomslag i hyressättningen. För att ändra på detta enades januaripartierna om att tillsätta en statlig kommission, som skulle analysera situationen och föreslå ändamålsenliga lagändringar. När kommissionens utredning presenterades i dag, kan man konstatera att förslagen är för svaga för att leda till någon förändring.

Ny rapport pekar på behovet av långsiktiga bostadsreformer29.6.2021 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm vill bidra till ett fördjupat samtal om långsiktiga bostadsreformer och lyfter i rapporten Hitta hem – så tar fastighetsägare ett ökat socialt ansvar fram några av de många fastighetsföretag som på olika sätt bidrar till socialt hållbara bostadslösningar. Med rapporten vill Fastighetsägarna Stockholm peka på utmaningar och behov i den här centrala delen av dagens bostadsmarknad, skildra konsekvenserna av de problem vi ser och att bidra till lösningar.

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.