Fastighetsägarna GFR utser tillförordnad vd

Styrelsen för Fastighetsägarna GFR har utsett Rikard Ljunggren till tillförordnad vd från och med 1 juli. Rikard har arbetat i organisationen sedan 2014 och kommer närmast från rollen som chef Näringspolitik och kommunikation.

Rikard Ljunggren, tf vd Fastighetsägarna GFR

Under året har en rekryteringskommitté bestående av representanter från styrelsen, tillsammans med rekryteringsfirman Maquire, genomfört en process för att hitta en ny vd för Fastighetsägarna GFR. Detta då nuvarande vd Dennis Bucht bestämt sig för att sluta under hösten.

Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 28 juni beslutade därför styrelsen att tillförordna Rikard Ljunggren som vd från och med den 1 juli. Dennis Buchts formella uppdrag fram till dess att han slutar i höst, är att stödja tillfördnad vd samt övriga ledningsgruppen.

- I dagens politiska läge är det uppenbart hur viktigt det är att fastighetsbranschen har en tydlig röst i samhällsdebatten. Det är också uppenbart hur viktigt det är med en stark branschorganisation. Med sin bakgrund och personlighet är vår bedömning att Rikard är väl rustad för uppgiften att företräda branschen och utveckla medlemsnyttan för Fastighetsägarna, säger Mariette Hilmersson, styrelseordförande för Fastighetsägarna GFR.

Rikard Ljunggren, tf vd Fastighetsägarna GFR

Kinnas stadskärna stod pall för pandemin19.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Trots pandemiåret behöll Kinna större delen av sin omsättning i stadskärnan under 2020. Med en minskning på endast 0,8 procent klarade sig Kinna bättre är andra jämförbara stadskärnor. Den bransch som har haft det tuffast är modehandeln, medan restaurangnäringen blomstrade i stor kontrast till hur utvecklingen har sett ut i resten av landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Våra förslag för bättre folkbokföring och ordning på bostadsmarknaden18.10.2021 10:31:26 CEST | Pressmeddelande

Över 500 adresser misstänks utnyttjas i olika brott genom systematisk felaktig folkbokföring enligt en kartläggning av Skatteverket. Det handlar om bedrägerier, skattebrott och skenäktenskap. En korrekt folkbokföring och effektiv tillsyn är också avgörande för att hindra svarthandel och olaglig andrahandsuthyrning. Nu föreslås skärpta regler mot folkbokföringsbrott. Fastighetsägarna välkomnar förslagen till skärpt lagstiftning men anser att mer behöver göras och lägger fram sex förslag för bättre folkbokföring.

Problemfri avfallshantering och bättre klimat är målet för samverkansprojektet Miljörummet11.10.2021 08:09:22 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm och fastighetsbolaget Olov Lindgren lanserar nu samverkansprojektet Miljörummet – samtal om framtidens avfallshantering. Syftet är att sätta strålkastarljus på dagens avfallshantering och undersöka vilka lösningar som krävs för att förbättra för boende, fastighetsägare och avfallsaktörer på kort och lång sikt. Projektet genomförs i samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), Stockholm Vatten och Avfall, Stockholm Exergi samt Miljöförvaltningen i Stockholm.