Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.

Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, är en rikstäckande kartläggning av alla Sveriges 107 stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service.

Efterfrågan är stor på kunskap om vilket avtryck Coronakrisens har satt i stadskärnornas ekonomiska liv. Därför kommer årets Cityindex att kompletteras med unika prognoser för hur omsättningen har påverkat stadskärnorna under första halvåret 2020.

– År 2020 kommer inte att likna något annat år. Nödvändiga myndighetsrestriktioner i virusbekämpningens spår har skapat stora sår i våra stadskärnor. För att få en så skyndsam och bra återhämtning som möjligt behöver vi också kunna dra slutsatser om vilket erbjudande framtida stadskärnor ska ha. Vi gör en extra satsning i årets Cityindex för att ge fastighetsägare, kommuner och andra intressenter i stadskärnan ett kvalitativt beslutsunderlag för stadsutveckling, dialoger och innovation, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle på Fastighetsägarna Stockholm.

Utöver ordinarie data för utfallet 2019 kommer Cityindex 2020 också presentera hur besöksflödena till stadskärnorna har förändrats under våren 2020 och prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna har påverkats av coronakrisen under samma period. Dessutom kommer stadskärnornas framtidsutsikter i spåren av krisen att behandlas.

I årets Cityindex, kommer även stadskärnornas geografiska avgränsningar att uppdateras med hjälp av bland annat ny tätortsstatistik från SCB. Det innebär att rapporten kommer visa hur stadskärnorna har förändrats över tid.

– Stadskärnornas nya avgränsningar är väldigt intressanta eftersom vi då till exempel skulle kunna se hur lokala stadsutvecklingsprojekt har utvidgat en stadskärna, säger Helena Olsson.

Lanseringsplan 2020
Under försommaren kommer stadskärnornas avgränsningar att vara klara.
I september publiceras Cityindex branschrapport med nationella data och analys.
I oktober kommer Cityrapporter för enskilda stadskärnor att kunna presenteras.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.