Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.

Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, är en rikstäckande kartläggning av alla Sveriges 107 stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service.

Efterfrågan är stor på kunskap om vilket avtryck Coronakrisens har satt i stadskärnornas ekonomiska liv. Därför kommer årets Cityindex att kompletteras med unika prognoser för hur omsättningen har påverkat stadskärnorna under första halvåret 2020.

– År 2020 kommer inte att likna något annat år. Nödvändiga myndighetsrestriktioner i virusbekämpningens spår har skapat stora sår i våra stadskärnor. För att få en så skyndsam och bra återhämtning som möjligt behöver vi också kunna dra slutsatser om vilket erbjudande framtida stadskärnor ska ha. Vi gör en extra satsning i årets Cityindex för att ge fastighetsägare, kommuner och andra intressenter i stadskärnan ett kvalitativt beslutsunderlag för stadsutveckling, dialoger och innovation, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle på Fastighetsägarna Stockholm.

Utöver ordinarie data för utfallet 2019 kommer Cityindex 2020 också presentera hur besöksflödena till stadskärnorna har förändrats under våren 2020 och prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna har påverkats av coronakrisen under samma period. Dessutom kommer stadskärnornas framtidsutsikter i spåren av krisen att behandlas.

I årets Cityindex, kommer även stadskärnornas geografiska avgränsningar att uppdateras med hjälp av bland annat ny tätortsstatistik från SCB. Det innebär att rapporten kommer visa hur stadskärnorna har förändrats över tid.

– Stadskärnornas nya avgränsningar är väldigt intressanta eftersom vi då till exempel skulle kunna se hur lokala stadsutvecklingsprojekt har utvidgat en stadskärna, säger Helena Olsson.

Lanseringsplan 2020
Under försommaren kommer stadskärnornas avgränsningar att vara klara.
I september publiceras Cityindex branschrapport med nationella data och analys.
I oktober kommer Cityrapporter för enskilda stadskärnor att kunna presenteras.

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.