Fastighetsägarna MittNord bland Sveriges 25 bästa arbetsplatser

Fastighetsägarna MittNord placerar sig bland Sveriges 25 bästa arbetsplatser enligt undersökningsföretaget Great Place To Work. – Otroligt kul att våra medarbetare upplever oss som en väldigt attraktiv arbetsgivare. Vi har jobbat hårt för att skapa en arbetsmiljö där medarbetare syns, hörs och blir lyssnade på, säger företaget HR-chef Anna Granö.

Undersökningsföretaget Great Place To Work genomför på uppdrag av sina kunder årligen en omfattande arbetsplatsstudie som bygger på hur medarbetarna uppfattar företagskulturen och ledarskapet hos sin arbetsgivare. Företagen som ingår i undersökningen delas in i olika segment beroende på storlek och i kategorin 50-249 medarbetare placerar sig Fastighetsägarna MittNord bland landets 25 bästa arbetsgivare.

Vi har fått vår fjärde raka certifiering som ett Great Place To Work-företag 2020 men vi har aldrig tidigare varit med på Top 25-listan bland Sveriges bästa arbetsplatser. Det är fantastiskt kul att vårt målmedvetna arbete med att skapa en så attraktiv arbetsplats som möjligt burit frukt, säger Anna Granö.

Företaget har målmedvetet arbetat med att förbättra sig inom en handfull områden och hela tiden strävat mot att involvera medarbetare i beslutsprocesser så långt som möjligt. Fastighetsägarna MittNord har kontor på 13 orter i mellersta och norra Sverige. Medarbetarna servar omkring 3 400 medlemsföretag med rådgivning och olika tjänster samtidigt som företaget arbetar med opinionsbildning i rollen som branschorganisation.

Vi har arbetat hårt för att skapa en kultur där medarbetarna på ett naturligt sätt blir en del av varandras arbetsmiljö och beslutsprocessen. Eftersom vi är så utspridda i landet har vi lagt en hel del krut på information och involvering vilket jag tror skapat en känsla av samhörighet. Vi är väldigt stolta över att vara en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser i kategorin medelstora företag, men vi är också ödmjuka inför att det inte går att upprepa bedriften utan att fortsätta fokusera på våra medarbetares trivsel, säger företagets vd Andreas Sjöberg.

Andreas SjöbergVd, Fastighetsägarna MittNord

Fastighetsägarna MittNord: Jämtlands, Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens, Uppsala, Södermanlands, Västmanlands, Örebro, Gävleborg, Dalarnas och östra Östergötlands län.

Tel:070-654 03 22andreas.sjoberg@fastighetsagarna.se

Fastighetsägarna är en bransch- och intresseorganisation som företräder i huvudsak privata fastighetsägare men också ett flertal kommunalt ägda bostadsbolag. Fastighetsägarna MittNord som är en av fyra regioner inom Fastighetsägarna har drygt 3 300 medlemmar i 112 kommuner.

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna överens om tvistelösning i de årliga förhandlingarna16.7.2021 13:00:56 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har ingått ett avtal som syftar till att effektivisera och utveckla de kollektiva hyresförhandlingarna inom ramen för bruksvärdessystemet. Avtalet ger parterna möjlighet att hänskjuta tvister i de årliga hyresförhandlingarna till en särskild skiljeman i enlighet med förslagen i utredningen ”Effektivare hyresförhandlingar”.

Hyreskommissionens förslag om läge och kvalitet räcker inte6.7.2021 10:42:08 CEST | Pressmeddelande

Hushållens värderingar av olika egenskaper, som lägenhetens geografiska läge, har inte fått ett tillräckligt genomslag i hyressättningen. För att ändra på detta enades januaripartierna om att tillsätta en statlig kommission, som skulle analysera situationen och föreslå ändamålsenliga lagändringar. När kommissionens utredning presenterades i dag, kan man konstatera att förslagen är för svaga för att leda till någon förändring.

Ny rapport pekar på behovet av långsiktiga bostadsreformer29.6.2021 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm vill bidra till ett fördjupat samtal om långsiktiga bostadsreformer och lyfter i rapporten Hitta hem – så tar fastighetsägare ett ökat socialt ansvar fram några av de många fastighetsföretag som på olika sätt bidrar till socialt hållbara bostadslösningar. Med rapporten vill Fastighetsägarna Stockholm peka på utmaningar och behov i den här centrala delen av dagens bostadsmarknad, skildra konsekvenserna av de problem vi ser och att bidra till lösningar.

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.