Fastighetsägarna stärker verksamheten i Värmland

Fastighetsägarna GFR stärker verksamheten i Värmland genom rekryteringen av Sanna Andersson och Håkan Fallqvist till kontoret i Karlstad.

Sanna Andersson kommer senast från Visit Karlstad där hon arbetat med att utveckla Karlstad som mötesdestination. Hon har också arbetat med bland annat universitetssamverkan på kommunledningskontoret i Karlstad. På Fastighetsägarna efterträder hon Maria Frisk i rollen som näringspolitiskt ansvarig.

-  Det känns fantastiskt roligt att få ta mig an rollen som näringspolitiskt ansvarig i Värmland. Fastighetsbranschen är en viktig aktör i många olika sammanhang. Jag ser fram emot att stötta våra medlemmar och arbeta tätt tillsammans med kommuner och övriga näringslivet för att bidra till en positiv utveckling i hela regionen, säger Sanna Andersson.

Håkan Fallqvist kommer arbeta som fastighetskonsult. I rollen ingår bland annat att företräda Fastighetsägarnas förhandlingskunder i förhandlingar med Hyresgästföreningen. Håkan kommer från en anställning på Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) där han arbetade med fastighetsförvaltning.

-  Jag ser fram emot att ta ett nytt steg i fastighetsbranschen som fastighetskonsult. Det känns riktigt inspirerande att få arbeta i ett nära samarbete med våra fastighetsägare för en bra fastighetsutveckling i länet, säger Håkan Fallqvist.

Vi önskar båda varmt välkomna till Fastighetsägarna!

David BjörnbergOmvärldsanalytiker Fastighetsägarna GFR

Fastighetsägarna GFR: Västra Götalands län, Värmlands län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län och västra Östergötlands län.

Tel:031-755 33 03david.bjornberg@fastighetsagarna.se

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna överens om tvistelösning i de årliga förhandlingarna16.7.2021 13:00:56 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har ingått ett avtal som syftar till att effektivisera och utveckla de kollektiva hyresförhandlingarna inom ramen för bruksvärdessystemet. Avtalet ger parterna möjlighet att hänskjuta tvister i de årliga hyresförhandlingarna till en särskild skiljeman i enlighet med förslagen i utredningen ”Effektivare hyresförhandlingar”.

Hyreskommissionens förslag om läge och kvalitet räcker inte6.7.2021 10:42:08 CEST | Pressmeddelande

Hushållens värderingar av olika egenskaper, som lägenhetens geografiska läge, har inte fått ett tillräckligt genomslag i hyressättningen. För att ändra på detta enades januaripartierna om att tillsätta en statlig kommission, som skulle analysera situationen och föreslå ändamålsenliga lagändringar. När kommissionens utredning presenterades i dag, kan man konstatera att förslagen är för svaga för att leda till någon förändring.

Ny rapport pekar på behovet av långsiktiga bostadsreformer29.6.2021 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Stockholm vill bidra till ett fördjupat samtal om långsiktiga bostadsreformer och lyfter i rapporten Hitta hem – så tar fastighetsägare ett ökat socialt ansvar fram några av de många fastighetsföretag som på olika sätt bidrar till socialt hållbara bostadslösningar. Med rapporten vill Fastighetsägarna Stockholm peka på utmaningar och behov i den här centrala delen av dagens bostadsmarknad, skildra konsekvenserna av de problem vi ser och att bidra till lösningar.

Allmännyttiga bolag missnöjda med förhandlingssystemet23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu är allt fokus på utredningen om fri hyressättning i nyproduktion. Samtidigt pågår flera andra utredningar om hur hyressättningen och förhandlingssystemet ska fungera bättre. Fastighetsägarna GFR har därför frågat representanter från fastighetsbolag hur de tycker att den svenska hyressättningsmodellen fungerar. I svaren framkommer att både privata och allmännyttiga bolag är mycket missnöjda. Nästan tre fjärdedelar av de allmännyttiga bolagen anser att hyressättningssystemet fungerar dåligt.