Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Fastighetsägarna Stockholm är en av initiativtagarna till kraftsamlingen för att hålla Stockholm öppet och stötta alla verksamheter som tillsammans skapar Stockholms stadsliv. Initiativet ska påminna oss om att en öppen och levande stad möjliggörs när vi alla tar ett gemensamt ansvar. Initiativet riktar sig till näringsliv och organisationer med intresse för en levande stad, men även de som bor i och besöker Stockholm.

- Coronapandemins effekter har slagit hårdast mot Stockholms verksamheter. Vi behöver jobba tillsammans för en snabb och ansvarsfull återhämtning, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm.

Öppen stad – allas ansvar handlar om att företag och organisationer som till exempel Fastighetsägarna är med och möjliggör en öppen och levande stad, men också att jag som stockholmare och privatperson gör det samma.

Här hittar du information om Stockholmslöftet:
Skriv under och beställ digitalt material:

Film: www.youtube.com/watch?v=-Yh-efssOJE

Stockholmslöftet ”Öppen stad - allas ansvar” är ett initiativ från Svensk Handel, Visita Stockholm, Fastighetsägarna Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm.

Tillsammans tar vi ansvar för att hålla staden vi älskar öppen och levande!

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.