Fastighetsägarna vill minska konflikterna i utsatta områden

I december 2021 presenterade Fastighetsägarna GFR rapporten "Så skapar vi socialt välmående bostadsområden." Framtagandet var ett branschinitiativ som syftade till att metodutveckla det trygghetsskapande och brottsförebyggande arbetet. Nu initieras ett uppföljande arbete tillsammans med experten Maria Wallin, för att ge fastighetsägare verktyg att bedöma konfliktlägen, öka säkerheten och bygga motkraft genom grannskap.

Maria Wallin, sociolog och brottsförebyggande expert, ska på uppdrag av Fastighetsägarna GFR ta fram en bedömningsmall och handlingsplan för konfliktlägen, syftande till att öka personalsäkerheten i områden med långvariga kriminella konflikter. Bakgrunden är ett identifierat behov hos fastighetsbolagen att göra egna bedömningar (grönt/gult/rött) över risken för vapenvåld, för att kunna anpassa handlingsplaner och göra andra typer av aktiviteter för att öka personal- och boendesäkerheten.

I uppdraget ska Wallin även ta fram praktiska arbetsmetoder att bygga grannskap och social resistens i bostadsområden. Detta med syfte att förhindra nyetablering och att minska inflytandet från de lokala kriminella nätverken.

De organisationer som samarbetar med Fastighetsägarna GFR i framtagandet är: Ernst Rosén, Willhem, HSB Göteborg, HSB Mölndal, Alingsåshem, Göteborgslokaler, Gårdstensbostäder, Familjebostäder, Bostadsbolaget, Poseidon och Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningen i Göteborgs stad.

- Vi behöver kunna identifiera konfliktlägen och anpassa hur vi arbetar för att skapa största möjliga säkerhet för våra boende och medarbetare, säger Christina Heikel hos Fastighetsägarna GFR som projektleder.

- Det dödliga våldet måste få ett slut och tystnaden runt problematiken med de kriminella nätverken brytas, säger Maria Wallin.

Slutrapporten författas av Maria Wallin och kommer att presenteras i december 2022.

Rapporten Så skapar vi socialt välmående bostadsområden (2021): https://www.fastighetsagarna.se/sa-skapar-vi-socialt-valmaende-bostadsomraden

Maria Wallin
Christina Heikel

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.