Fastighetsaktörer går samman för en digitaliserad framtid

Idag den 1 december 2022 lanseras REDI.city – Real Estate Digitalization Initiativ – ett samarbetsprojekt med målet att göra fastigheter redo för framtidens uppkopplade stad. Fastighetsägarna Stockholm har tagit initiativet tillsammans med stora aktörer i fastighetsbranschen som nu arbetar gemensamt för att driva utvecklingen inom fastighetsbranschen framåt.

– Den digitala utvecklingen i fastighetsbranschen har fortfarande många utmaningar och vi är övertygade om att vi tillsammans kan vi nå bättre resultat och öka tempot i digitaliseringen, säger Kaj Winther, chef digital utveckling på Fastighetsägarna Stockholm.

Inom ramen för REDI.city kommer aktörerna sprida information och dela med sig av kunskap om digitala lösningar. Gruppen släpper därför rapporter kring en rad olika ämnen. Först ut är rapporterna ”Digitalisering av fastigheter i samverkan för samhälls- och bolagsnytta” och ”5G inomhus – Fastighetsägares perspektiv”.

– En central fråga de närmaste åren är 5G och det finns ett stort behov av att utifrån fastighetsägares perspektiv ge svar på frågor relaterade till utvecklingen av 5G-nätet inomhus liksom erbjuda ett stöd, inte minst till våra medlemmar i fastighetsbranschen, säger Kaj Winther.

Rapporterna finns att ladda ner på redi.city

Aktörerna bakom REDI.city:

• Fastighetsägarna
  • AMF Fastigheter
  • Fabege
  • Vasakronan
  • Hufvudstaden
  • Sveriges Allmännytta
  • Akademiska Hus
  • Castellum
  • Stronghold
  • Mimer
  • Epicenter Stockholm

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at

Välkomnar att Eons medlemskap i Prisdialogen inte förnyas25.11.2022 11:40:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd välkomnar Prisdialogens beslut att inte bevilja Eon nytt medlemskap i Prisdialogen för Malmö och Burlöv avseende 2023. Beslutet att inte bevilja förlängt medlemskap baseras på att Eon inte i tillräcklig omfattning svarat upp på kundernas förfrågan om fördjupad information avseende alternativa värmekällor, att transparensen och dialogen avseende kommande prisutveckling brustit samt att avvikelsen från prisändringsmodellens åtagande om prisstabilitet varit alltför stor.