Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.

Riksdagen beslutade idag om en ny tillfällig pandemilag som börjar gälla 10 januari 2021 och gäller till 30 september 2021. Idag har Folkhälsomyndigheten också tagit fram nya föreskrifter för vilka åtgärder fastighetsägare ska vidta för att minska smittspridning.

– De nya reglerna bygger vidare på de åtgärder som många fastighetsägare med köpcentrum och gallerior redan vidtagit. Vi ser också att de åtgärderna haft effekt och att antalet besökare i köpcentrum och gallerior minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Vi vet också av tidigare erfarenheter att januari och februari är månader med få besökare till köpcentrum vilket minskar risken för trängsel den kommande tiden, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Vi kommer tillsammans med våra medlemmar fortsätta arbeta för att minska risken för trängsel i köpcentrum, gallerior och varuhus. Det gör vi genom att gå igenom de föreskrifter Folkhälsomyndigheten beslutat om och ge rekommendationer till fastighetsföretag, säger Anders Holmestig.

– Vi förstår att regeringen vill förbereda sig för att kunna vidta åtgärder om smittspridningen ökar, men en nedstängning får bara vara det sista alternativet staten tar till när andra mindre ingripande åtgärder använts och inte gett effekt. Det vi sett är att de åtgärder som köpcentrum vidtagit har bidragit till minskade besökstal och minskad risk för trängsel, säger Anders Holmestig.

Ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter22.1.2021 16:23:12 CETPressmeddelande

Det beslut som Hyresnämnden i Umeå meddelade under fredagen innebär ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter. "Beslutet riskerar skapa en situation som innebär att månadshyror i nya tvårumslägenheter blir upp till 1 500 kr högre än vad de behöver vara. Ingen hyresvärd kommer vara intresserad av att bygga bostäder om hyresutvecklingen blir noll över 15 år. Det skulle drabba Umeå hårt och borde oroa politikerna", säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.