Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.

Riksdagen beslutade idag om en ny tillfällig pandemilag som börjar gälla 10 januari 2021 och gäller till 30 september 2021. Idag har Folkhälsomyndigheten också tagit fram nya föreskrifter för vilka åtgärder fastighetsägare ska vidta för att minska smittspridning.

– De nya reglerna bygger vidare på de åtgärder som många fastighetsägare med köpcentrum och gallerior redan vidtagit. Vi ser också att de åtgärderna haft effekt och att antalet besökare i köpcentrum och gallerior minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Vi vet också av tidigare erfarenheter att januari och februari är månader med få besökare till köpcentrum vilket minskar risken för trängsel den kommande tiden, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Vi kommer tillsammans med våra medlemmar fortsätta arbeta för att minska risken för trängsel i köpcentrum, gallerior och varuhus. Det gör vi genom att gå igenom de föreskrifter Folkhälsomyndigheten beslutat om och ge rekommendationer till fastighetsföretag, säger Anders Holmestig.

– Vi förstår att regeringen vill förbereda sig för att kunna vidta åtgärder om smittspridningen ökar, men en nedstängning får bara vara det sista alternativet staten tar till när andra mindre ingripande åtgärder använts och inte gett effekt. Det vi sett är att de åtgärder som köpcentrum vidtagit har bidragit till minskade besökstal och minskad risk för trängsel, säger Anders Holmestig.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.

För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst23.3.2021 13:49:26 CET | Nyheter

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.