​Fastighetsbranschen tar sikte på de globala hållbarhetsmålen

Den 15-16 oktober arrangeras fastighetsbranschens mötesplats Nordic Property Expo på Svenska Mässan i Göteborg. För andra året i rad blir det fullt fokus på fastighetsbranschen som samhällsaktör, denna gång utifrån de globala hållbarhetsmålen. Så räkna med två intensiva dagar - med, om och av fastighetsbranschen.

Inspiration, diskussion, debatt, kunskap och lärdomar från goda exempel. Det är vad man som besökare kan förvänta sig av Nordic Property Expo, en mässa som också bjuder på gratisföreläsningar och fördjupande halvdagsseminarium. Allt med utgångspunkt i de globala hållbarhetsmålen.

- För oss på Fastighetsägarna är det självklart att vi vill vara med och bidra till att hållbarhetsmålen uppfylls. Vi vet att vår bransch har stora möjligheter att göra skillnad, säger Rudolf Antoni, vice vd på Fastighetsägarna GFR.

Nytt arkitektursamarbete

I år arrangeras mässan parallellt med Nordic Architecture Fair vilket lyfter mötesplatsen ytterligare. De ämnen som kommer att diskuteras är värdeskapande stadsutveckling, energieffektivisering, cirkulär fastighetsförvaltning, digitalisering och innovationer inom proptech, infrastruktur, trygghet, nya affärsmodeller för detaljhandeln och bostadsbyggande.

- Att mässorna går samtidigt och på samma plats gör det extra intressant. Det är viktigt att arkitekturen diskuteras tillsammans med fastighetsägare, byggherrar och investerare. Därför är vi väldigt nöjda med den här satsningen, säger Anki Fagerström, affärsansvarig på Svenska Mässan.

Hög puls på Investeringsforum

Investeringar är ett område som får extra uppmärksamhet på Nordic Property Expo. På Investeringsforum, en yta i mitten av mässhallen, får byggbolag och kommuner visa sina visioner och framtidsplaner. Och det händer mycket runt om i landet just nu. Förra året köptes och såldes fastigheter för 400 miljarder kronor i Norden. Bara i Sverige gjordes fastighetsaffärer för 155 miljarder.

En annan fråga som diskuteras är de långt gånga tankarna på en ny 11-miljonersregion med en järnväg mellan Hamburg och Oslo.

- En fungerande och stabil infrastruktur är grunden för alla framgångsrika samhällen men i Norden har vi halkat efter. Nu finns förutsättningar för flera stora och viktiga infrastrukturprojekt som kan koppla samman den nordiska regionen. Detta påverkar också investeringsmöjligheterna, säger Rudolf Antoni.

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är den nordiska mötesplatsen för framtidens fastighetsbransch och arrangeras av Fastighetsägarna och Svenska Mässan.

Läs mer på propertyexpo.se

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Mer fossilfri el med nytt utredningsförslag10.6.2019 12:28:31 CESTPressmeddelande

Fastighetsägare som vill flytta överskott av egenproducerad el mellan sina fastigheter ska kunna göra det. Det föreslår den statliga Nätkoncessionsutredningen som idag överlämnade sitt slutbetänkande till energiminister Anders Ygeman (S). – Det här är ett mycket välkommet förslag som kommer öka produktionen av solel när det blir möjligt att flytta el mellan egna fastigheter, säger Rikard Silverfur, chef utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Sveriges stadskärnor kartläggs i nytt samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research16.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna och HUI Research inleder ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.