​Fastighetsbranschen tar sikte på de globala hållbarhetsmålen

Den 15-16 oktober arrangeras fastighetsbranschens mötesplats Nordic Property Expo på Svenska Mässan i Göteborg. För andra året i rad blir det fullt fokus på fastighetsbranschen som samhällsaktör, denna gång utifrån de globala hållbarhetsmålen. Så räkna med två intensiva dagar - med, om och av fastighetsbranschen.

Inspiration, diskussion, debatt, kunskap och lärdomar från goda exempel. Det är vad man som besökare kan förvänta sig av Nordic Property Expo, en mässa som också bjuder på gratisföreläsningar och fördjupande halvdagsseminarium. Allt med utgångspunkt i de globala hållbarhetsmålen.

- För oss på Fastighetsägarna är det självklart att vi vill vara med och bidra till att hållbarhetsmålen uppfylls. Vi vet att vår bransch har stora möjligheter att göra skillnad, säger Rudolf Antoni, vice vd på Fastighetsägarna GFR.

Nytt arkitektursamarbete

I år arrangeras mässan parallellt med Nordic Architecture Fair vilket lyfter mötesplatsen ytterligare. De ämnen som kommer att diskuteras är värdeskapande stadsutveckling, energieffektivisering, cirkulär fastighetsförvaltning, digitalisering och innovationer inom proptech, infrastruktur, trygghet, nya affärsmodeller för detaljhandeln och bostadsbyggande.

- Att mässorna går samtidigt och på samma plats gör det extra intressant. Det är viktigt att arkitekturen diskuteras tillsammans med fastighetsägare, byggherrar och investerare. Därför är vi väldigt nöjda med den här satsningen, säger Anki Fagerström, affärsansvarig på Svenska Mässan.

Hög puls på Investeringsforum

Investeringar är ett område som får extra uppmärksamhet på Nordic Property Expo. På Investeringsforum, en yta i mitten av mässhallen, får byggbolag och kommuner visa sina visioner och framtidsplaner. Och det händer mycket runt om i landet just nu. Förra året köptes och såldes fastigheter för 400 miljarder kronor i Norden. Bara i Sverige gjordes fastighetsaffärer för 155 miljarder.

En annan fråga som diskuteras är de långt gånga tankarna på en ny 11-miljonersregion med en järnväg mellan Hamburg och Oslo.

- En fungerande och stabil infrastruktur är grunden för alla framgångsrika samhällen men i Norden har vi halkat efter. Nu finns förutsättningar för flera stora och viktiga infrastrukturprojekt som kan koppla samman den nordiska regionen. Detta påverkar också investeringsmöjligheterna, säger Rudolf Antoni.

Om Nordic Property Expo

Nordic Property Expo är den nordiska mötesplatsen för framtidens fastighetsbransch och arrangeras av Fastighetsägarna och Svenska Mässan.

Läs mer på propertyexpo.se

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.