Fastighetsbranschens ledande kollektivavtal på plats

Fastigo och Fastighetsanställdas Förbund har idag kommit överens om ett nytt kollektivavtal. Avtalet berör cirka 10 000 anställda i fastighetsbranschen. Det nya kollektivavtalet är på 29 månader och har ett totalt värde av 5,4 procent.

– Jag är särskilt glad över delen som handlar om lärlingsavtal. Branschen är växande och i behov av arbetskraft, samtidigt som arbetslösheten ökar, inte minst bland ungdomar och utrikes födda samt inom servicenäringen. Att parterna tillsammans tar ansvar för denna samhällsutmaning och erbjuder förutsättningar för ytterligare en ingång i branschen är mycket bra, säger Mona Finnström, vd för Fastigo.

Avtalet har två datum för lönerevision, den 1 november 2020 och den 1 april 2022, och innehåller avtal om anställning för enstaka dagar. Det innehåller även nyheten om att uppbördsavtalet utfasas; uppbördsavtalet innebär att arbetsgivaren har ansvar att den fackligt anslutne anställdes fackavgift blir inbetald.