Fastighetschef Martin Fors: ”Viktigast av allt är att inte rulla svåra frågor framåt”

I nästan två år har vi brottats med en pandemi. Nu utmanas vi av klimatförändringarna. Samtidigt har många människor fått en ny syn på sitt boende när distansarbetet blivit det nya normala. Vad tänker koncernens fastighetschef om åren vi har framför oss? Möt Martin Fors.

"Det kommer att behövas uthållighet i klass med Nils van der Poel."    Foto: John Sandlund
"Det kommer att behövas uthållighet i klass med Nils van der Poel." Foto: John Sandlund

– Jag är rätt säker på att de beteendeförändringar som vi gjort kommer att fortsätta prägla oss. Exempelvis har distansarbete i olika former kommit för att stanna, reflekterar Martin Fors, fastighetschef och ansvarig för Einar Mattssonsfärens fastighetsbestånd.

– Som fastighetsägare såg vi tidigt tendenser till ökad efterfrågan på större lägenheter och på boende i ytterstadsområden. Tendensen har förstärkts och allt talar för att behovet av bostäder med plats för både trivsel och hemarbete växer. För många har livspusslet blivit betydligt enklare.
För ett år sedan spekulerade jag om vi är på väg mot framtidsvisionen om 15-minutersstaden, där allt vi behöver i vardagen finns inom 15 minuters cykelavstånd från hemmet. Nu är visionen på väg att bli verklighet, konstaterar Martin.

Pandemin katalysator för nya och bättre arbetssätt
– 2021 förhöll vi oss till läget och hanterade alla grundläggande hyresgästbehov på ett bra sätt. Vissa nya delar som vi införde på grund av pandemin, som avtalssignering och tidsbokningar på distans, mötte stor uppskattning. Faktum är att pandemin har fungerat som en katalysator för nya och i flera fall bättre arbetssätt.

Lär av e-handelns kundupplevelse-mätningar
– Vår årliga hyresgästundersökning visade på ett marginellt lägre betyg än föregående år, då vi slog rekord. Men det är ändå riktigt bra - vårt näst bästa resultat sedan 2014. En gissning är att hyresgästupplevelsen påverkas när människor hänvisas till att vistas mycket mer i och omkring sina bostäder. En dröm vore att mäta kundupplevelsen i våra fastigheter kontinuerligt och inte bara en gång om året. Där har vi mycket att lära av exempelvis e-handeln, tillägger Martin.

Flera framtidsprojekt samtidigt
– Långsiktighet och kvalitet är grundpelare för Einar Mattsson. Det gäller såväl i genomgripande ROT-projekt som i andra typer av renoveringar, små som stora. I två av våra yttre områden, Hjulsta och kvarteret Åvinge, gick utemiljögruppen i mål med jättefina gårdsprojekt som uppskattas stort av hyresgästerna. Ännu ett steg för trivsel, trygghet och tillgänglighet i våra områden.

Minskad energianvändning och hållbar avfallshantering viktiga delar av koncernens klimatarbete
– 2021 startades en systematisk genomgång av alla tvättstugor, 132 stycken. Bland annat har vi bytt ut alla maskiner som nått sin tekniska livslängd. Både hyresgästen och förvaltningen gynnas av driftsäkra moderna maskiner med låg energiförbrukning. Under 2021 startade vi också ett projekt gällande avfallshanteringen i fastigheterna. Här kommer vi behöva arbeta fokuserat för att få våra hyresgäster involverade och motiverade att via källsorteringen göra sin del för klimatet. Nyckeln till framgång är samarbete.

Uthålligt arbete för en hållbar framtid
– Einar Mattsson-koncernens hållbarhetsstrategi har det långsiktiga klimatmålet att nå netto noll utsläpp till 2045. Det blir inte lätt att nå målen, men vi måste, försäkrar Martin Fors. Viktigast av allt är att inte rulla svåra frågor framåt, vi får inte sitta still. Återigen – framtiden är redan här och vår bransch har ett tydligt samhällsansvar.

– För mig som fastighetschef måste varje beslut om exempelvis underhåll fattas med klimatpåverkan i åtanke. Det kommer att bli målkonflikter längs vägen och därför är det tryggt med tydlig strategi som visar vägen. Alla lösningar som behövs för att nå målen finns inte idag men å andra sidan är innovationstakten i samhället ofattbart hög.

– Samtidigt kommer långsiktighet alltid att vara vårt ledord. Vi ska kunna ha ett 100-årigt perspektiv på våra fastigheter och det förutsätter att vi har en ekonomisk avkastning så att vi kan upprätthålla fastighetens funktion och se till att människor trivs. Parallellt behöver vi möta hyresgästernas föränderliga behov och nya lagkrav. De som är bäst på att anpassa sig och samarbeta kommer att klara utmaningarna. Men det kommer att behövas uthållighet i klass med Nils van der Poel, avslutar Martin Fors med ett brett leende.

Einar Mattsson: Markanvisning för bostäder och LSS-boende i Bredäng27.6.2022 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Exploateringsnämnden i Stockholms stad har fattat beslut om att ge Einar Mattsson en direktmarkanvisning i del av fastigheterna Sätra 2:1 och Vingårdsmännen 1 om ca 6800 m² ljus BTA. Här ska Einar Mattsson utveckla och bygga ca 75 nya bostadsrätter i ett kvarter. Platsen är fint belägen mot naturmark och det är nära till både kommunikationer och service i Bredängs centrum. Einar Mattsson lägger särskild vikt vid trygghet och hållbarhet vid utformningen av fastigheten.

”Lyssna till dem som inte säger något”— fredagsporträttet med Mikael Dimadis17.6.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En av våra mesta livsnjutare, som aldrig säger nej till ett möte där kaffe och något till ingår, är projektledare Mikael Dimadis. En nyfiken, initiativtagande, positiv och pigg person för alla i hans omgivning. Här får vi ta del av hans resa inom koncernen och hur han rör sig obehindrat mellan samba i Rio och gråvattenprojekt i det familjeägda beståndets fastigheter.

Einar Mattssons klimatmål och färdplan för halverat avtryck i nyproduktion16.6.2022 15:27:23 CEST | Nyheter

Einar Mattssonkoncernen har ett övergripande mål om halverade klimatutsläpp till 2030 En mycket viktig pusselbit i det arbetet är att halvera klimatavtrycket som vår nyproduktion står för. Därför har Einar Mattsson Projekt AB formulerat delmål och en färdplan för att nå ända fram. Projektutvecklingschef Sara Albrecht har varit drivande i arbetet och haft gott stöd av ett flertal medarbetare särskilt projektutvecklare Alexandra Buttazzoni samt VD Peter Svensson och hållbarhetsutvecklingschefen Johanna Wikander.