Fastighetsmarknaden fortsatt het för investerare

Vissa prognoser har målat upp en negativ bild av bostadsmarknaden för investerare. Frågar man fastighetsinvesterarna själva så är verkligheten en annan. Detta visar en undersökning av 1 253 svenska fastighetsinvesterare genomförd av investeringsplattformen Tessin.

Enligt undersökningen är 93% av fastighetsinvesterare fortfarande intresserade av att investera i just bostäder. Samtidigt har intresset för andra former av fastighetsinvesteringar ökat jämfört med tidigare år. Intresset för industrifastigheter har ökat med ca 52% medan samhällsfastigheter har ökat med 9% jämfört med föregående år.

-Vi tror att fastighetsinvesterare är medvetna om att alla fastighetssegment påverkasolika av den ekonomiska utvecklingen och konjunkturen, samtidigt som fastighetsinvesteringar i media ofta likställs med investeringar i bostäder. En svagare marknad för bostadsrätter kan exempelvis öka intresset föratt investera i hyresrättsprojekt. Men fastighetsinvesteringar kan handla om allt från semesterbostäder till lekland och äldreboenden, säger Jonas Björkman, VD för Tessin som står bakom undersökningen.

Enligt SCB påbörjades nybyggnation av cirka 67 750 bostäder inklusive nettotillskott genom ombyggnad under fjolåret. Trots den positiva utvecklingen jämfört med 2016 menar Boverket på att det kommer behövas 600 000 bostäder till och med 2025, ett snitt på över 80 000 nybyggnationer bostäder per år.