Fastighetsmarknaden fortsatt het för investerare

Vissa prognoser har målat upp en negativ bild av bostadsmarknaden för investerare. Frågar man fastighetsinvesterarna själva så är verkligheten en annan. Detta visar en undersökning av 1 253 svenska fastighetsinvesterare genomförd av investeringsplattformen Tessin.

Enligt undersökningen är 93% av fastighetsinvesterare fortfarande intresserade av att investera i just bostäder. Samtidigt har intresset för andra former av fastighetsinvesteringar ökat jämfört med tidigare år. Intresset för industrifastigheter har ökat med ca 52% medan samhällsfastigheter har ökat med 9% jämfört med föregående år.

-Vi tror att fastighetsinvesterare är medvetna om att alla fastighetssegment påverkasolika av den ekonomiska utvecklingen och konjunkturen, samtidigt som fastighetsinvesteringar i media ofta likställs med investeringar i bostäder. En svagare marknad för bostadsrätter kan exempelvis öka intresset föratt investera i hyresrättsprojekt. Men fastighetsinvesteringar kan handla om allt från semesterbostäder till lekland och äldreboenden, säger Jonas Björkman, VD för Tessin som står bakom undersökningen.

Enligt SCB påbörjades nybyggnation av cirka 67 750 bostäder inklusive nettotillskott genom ombyggnad under fjolåret. Trots den positiva utvecklingen jämfört med 2016 menar Boverket på att det kommer behövas 600 000 bostäder till och med 2025, ett snitt på över 80 000 nybyggnationer bostäder per år.

Tessin Nordic appoints new CEO Heidi Wik25.1.2021 14:29:43 CETPress release

Stockholm, Sweden – Tessin Nordic AB (publ), the leading alternative property financing platform in the Nordics, is announcing the appointment of Heidi Wik as its new President and CEO. The appointment is an aspect of Tessin’s sharper focus on broadening and strengthening its core business while stepping up initiatives to build up Tessin Capital’s offering to institutional investors. Tessin’s current CEO will transition to the new role of Head of Business Development with focus on institutional investor relations.

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.