Fastighetstekniker Yad bygger sin karriär på Einar Mattsson

Vi träffar Yad Javidi för en fika på Luxlampan på Lilla Essingen. Denna nyfikna person började som fastighetstekniker på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB i januari 2019. Nu pluggar han till byggnadsingenjör med inriktning mot renovering, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) fram till maj när han examineras. Det är därför vi ses för en fika. Vad har han att berätta nu när hans första praktikperiod snart är avklarad.
Foto: Ewelina Holm/Einar Mattsson

Vad är det du läser nu? Hur länge och hur långt har du kommit?
– Jag läser till byggnadsingenjör med inriktning mot ROT vid Nackademin, en två-årig utbildning. Nu gör jag min första av två praktikperioder hos Einar Mattsson Byggnads AB på i Luxlampan.

Hur kommer det sig att du läser vidare? Var det någon som pushade eller inspirerade dig?
– Det var dags att göra något nytt. Visst kändes det ovant, men till skillnad från gymnasiet känner jag en motivation nu och utbildningen har varit väldigt bra. Men så är jag nyfiken av mig och fastigheter är inte bara ett jobb utan också ett intresse.

– Vilka svåra frågor du ställer. Jag tror jag inspireras mycket av min pappa, jag minns hur han pluggade på KTH när jag var sex år. Jag inspireras också av andra äldre släktingar och sneglar på vad mina kusiner gör. Utifrån det har mina egna mål växt fram.

Du gör din praktik på Einar Mattsson, varför då? Hade det inte varit kul att se en annan arbetsplats?
– Jag känner mig hemma hos Einar Mattsson och kan fastigheterna. Luxlampan är en av mina första förvaltningsfastigheter så det passar bra att komma hit och arbeta med fastigheten under renovering och ombyggnad. Jag har faktiskt varit på studiebesök på olika arbetsplatser med skolan vilket var intressant men lockades mer av Einar Mattsson Byggnads AB.

Hur var din första praktikperiod? Vilka nya saker har du lärt dig?
– Folk har varit väldigt trevliga och alla har tagit sig tid att förklara när jag frågat. Som ny måste man fråga och här får man alltid svar. Det är en ynnest att få gå bredvid så många olika kompetenser.

– Under första etappen var allt nytt men nu har jag lärt mig i vilken ordning som saker behöver göras och hur. Även om du är van förändras branschen hela tiden inte minst när vi ska bli mer digitala och hållbara. Därför försöker jag läsa på om utvecklingen vid sidan av.

Vad är det viktigaste du har lärt dig och vad har varit roligast?
– Att alla är beroende av varandra och att vi inte kommer någon vart utan ett bra samarbete. Det som varit roligast är att vara ute i produktion och se våra skickliga hantverkare. Att se någon som förfinat sitt hantverk i 30 år snickra till en lösning är svårslaget.

Vad har du för framtidsplaner nu?
– Jag gillar att Einar Mattsson har hela kedjan, fastighetens livslängd, under samma tak. Så jag siktar på att vara kvar på här. Längre fram kanske jag vill testa på renovering andra typer av fastigheter, kanske ett slott.

Har du något tips till andra som vill ta nästa kliv i karriären?
– Alla måste hitta sin egen väg, men var nyfiken, dröm dig bort och framför allt tänk långsiktigt och kasta dig ut, avslutar Yad.

Branschens och medarbetarens möjlighet

Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Byggnads AB och Einar Mattsson Projekt AB har själv över 30 års erfarenhet av byggbranschen och började själv som hantverkare. Jag passade därför på att ställa några frågor om varför Einar Mattsson tar emot praktikanter.

Hur många praktikanter brukar Einar Mattsson ta emot? Varför då?
– Målsättningen är att ta emot runt fem praktikanter varje år och det gör vi för att det är viktigt att branschen och vi som bolag bidrar till att bygga upp kompetensen hos våra unga. Det gör oss i förlängningen starkare som bolag.

Men det finns väl större bolag som gör det så att vi inte behöver?
– Att erbjuda praktik är till stor nytta för Einar Mattsson och är en del som stärker vårt varumärke. Det är även en del i vårt erbjudande till medarbetare som vill prova på nya yrkesroller där Yad är ett bra exempel. Är du driven får du chansen hos oss  vi är en koncern med flera olika bolag och kompetensområden, avslutar Peter.

Foto: Ewelina Holm/Einar Mattsson

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.